Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 28 januari 2015

Världens enda räntebana som lutar uppåt

Fed låter räntan vila åtminstone till sommaren (länk). Längre låter det som när man läser alla om och men i uttalandet. Men, och det är väl poängen, det blir en räntehöjning senast framåt början på hösten. Samma strategi som när kranarna till QE stängdes således. Gör exakt det du sagt men lite långsammare, så blir marknaden ändå positivt överraskad. Därmed står vi inför en som det verkar fullbordad uppdelning av världens räntebanor. 

För min del tror jag händelsen att Fed skulle vänta var inprisad men inte insikten att det kommer diffa så mycket och kanske så länge. Det blir som med oljeprisraset en stegvis förändring av förväntningarna. Jag lutar nog åt euron går under ett mot dollarn. Det i sin tur kommer få en massa olika konsekvenser. Årets snackis...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam