Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 30 januari 2015

Så funkar det: a- och b-aktier

Får den del rena faktafrågor på Shareville (det går bra att ställa dem här också). Jag prövar att lägga mina svar under ettiketten "Så funkar det". Observera att jag inte kvalitetssäkrar svaren utan bara skriver ned mina egna kunskaper - rätta gärna om något är fel :)

En del länder, som Sverige, har strukturer för att möjliggöra för minoriteter att kontrollera bolag. Det svenska systemet bygger på a-, b- och ibland c-aktier. Grundidén är att ha samma rätt till bolagets vinster men olika rätt till inflytande över bolagets skötsel. A-aktier brukar ha en röst medan b-aktier kan ha en tiondel eller en hundradels rösträtt. 

Skillnaden i pris mellan a- och b-aktier beror på likviditet i respektive aktie, maktpremie i a-aktierna och ibland i liten utsträckning att finansiella instrument brukar vara kopplade till a-aktien. Ett exempel där det diffade ett tag var näe det var maktkamp i Volvo mellan Industrivärden och Cevian. 

Jag har ofta ingen djupsinnig tanke just i valet av aktieslag men brukar om jag inte tänker närmare på saken välja b-aktien, för att inte betala för delar jag inte satt mig i in i. Andra kloka personer kan nog resonera annorlunda, så det finns inget entydigt rätt svar för en småsparare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam