Jag tyckte det var en rimlig artikel om Fenix Outdoor i Affärsvärlden. P/e, enligt Afv, för 2014 på 15 och för 2015 på 13 bär gamla fina Fjällräven med lätthet. Med en tillväxttakt på 15 procent mätt på omsättning blir det peg tal runt och under 1.
Visst, det finns saker att fundera kring, som varför bolaget som visst fått in foten både i Usa och Asien är så tunga i Europa och norden. Det kan vara lite felviktat för en konsumtionsinvestering just nu.Exponering mot Finland och halvfärdiga expansionsplaner för norra centraleuropa känns igen från enstaka lyckade men många misslyckade utlandssatsningar i konsumentbolag. Tajmingen i de här länderna just nu känns väl sådär.
Det är inte heller självklart hur bolaget står sig i e-handeln med en specialistprodukt som mycket väl kan sälja bra i sådana kanaler. Å andra sidan finns även värdedrivare som att dela upp butiker och varumärken i separata bolag.
I grunden kanske ändå den fina utvecklingen på kassaflödet verkar vara det viktigaste argumentet för aktien. Det döljs delvis av stora investeringar senaste året. I kombination med modest p/e kan det ge en hävstång när investerade slantar blir till omsättning med bra marginaler och kanske stigande multiplar. Det har vi också sett i andra bolag i branschen (HM och Clas Ohlson är två exempel). Marknaden skriver av investeringar som kostnader och blir tagna på sängen när ledningens beslut faktiskt ger önskad effekt.
Jag är inte nära ett köp ännu men på min bevakningslista platsas aktien.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.