Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 12 januari 2015

Elos är en för otydlig investering

Elos är ett bolag som har en del kvaliteter jag letar efter. Det är underleverantör (numera helt) inom Medtech. Bolaget är specialist på att uppdragsutveckla och sedan producera specialprodukter inom områden som tänder, hörapparater och traumabehandling. Ett exempel på produkt är pennan som diabetiker använder för att injicera rätt dos insulin. Den är utvecklad på uppdrag av och i samverkan med kunden Novo Nordisk.

Inriktningen gör bolaget till ett ganska svårt och lite otydligt case. Kanske en blandning av Nolato och Partnertech vore en beskrivning. Bolaget uppger att de har en tillväxt på knappt 8 procent om året. Det syntes dock inte i årets siffror  - där omsättningen låg i stort sett stilla och det operativa kassaflödet minskade. Rörelsemarginalen ligger dock på respektabla 11 procent.

Det ser onekligen billigt ut att betala p/s 1 för ett bolag som växer 8 procent per år med en marginal på 11 procent. Några frågor oroar dock. Vad är egentligen bolagets kärnkompetens? Affärsutecklingen verkar delvis styras av uppdragen från kunderna. Det behöver inte vara fel men uppdragsverksamhet känns inte som en affärsmodell som med enkelhet kan skalas upp till större volymer. Historisk tillväxt behöver inte säger inte lika mycket som nuvarande utvecklingsportfölj i ett sådant bolag. Det är inte heller så lätt att driva upp marginalerna när produkten är skräddarsydd tillsammans med köparen.

En annan knepighet är att röstmajoriteten i bolaget ligger på fyra familjer utanför börsen. Det bäddar för dålig genomlysning den dag något går fel - något som är svårt att bedöma i ett bolag som är så nära kopplat till sina stora kunder.

Billigt och i rätt nisch men alldeles för svårt blir min bedömning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam