Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 27 januari 2015

Rätt gissat men (kanske) fel agerat

Dagens viktigaste nyhet var inte överraskande svag amerikansk handelsstatistik (länk). Det tycker jag mer var brus, som möjligen bromsar FED i deras diskussioner i veckan. Däremot var rapporterna från Microsoft och Caterpillar talande (länk till artikel i wsj). Trenderna är något jag tycker mig ha prickat ganska exakt, ändå föll portföljen mer än index idag och för övrigt hela veckan. Något verkar ha glappat mellan analys och handling. Det tål att funderas på. Möjligen finns någonstans här årets första misstag i våra placeringar.

För Microsoft var det en stark dollar som sänkte vinsten. Ett öde bolaget för övrigt delade med Procter & Gamble. Det får intervjuade analytiker i wsj att varna för amerikanska storbolag med exponering utanför USA: Rådet är att köpa bolag med inhemsk amerikansk exponering och mindre bolag. För Caterpillar har lägre oljepriser fört med sig fallande priser även för andra råvaror och i sin tur en snabbt fallande investeringsvilja.

De här två trenderna har jag läst och skrivit mycket om (exempelvis här). Jag har också försökt styra utifrån den här inriktningen - det var bland annat det här som gjort att jag valt bort Sandvik och SSAB. Samtidigt har jag möjligen ändå misslyckats med mixen för portföljen har inte hängt med börsen den senaste veckan när det här temat smugit sig på allt mer.

Qualcomm har kassaflöden som i allt väsentligt påminner om Microsofts, så dagens nyhet lär slå även där. HM kan också förlora en del på starkare dollar. Jag har å andra sida många bolag som direkt tjänar på starkare dollar. Cellavision, Vitrolife och BMW exempelvis. Faktum är att vi än så länge netto tjänat en hel del på dollaruppgången, som jag tror fortsätter Det jag landar i är väl att åtminstone inte öka och kanske till och med minska i amerikanska bolag med exponering i andra länder. Möjligen kan BMW bli intressant men jag skulle som jag noterat tidigare gärna se en något svagare euro först.

Ett annat orosmoment är att Deere, Volvo, Bulten, Investor och Lundin Petroleum är över en tredjedel av portföljen. Det är möjligen lite för tungt viktat mot industri. Frågan är det inte borde ned något. Vi får se. Hur tänker ni andra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam