Det är nog lika svårt att byta affärsmodell som det är att byta livsstil. Börsveckan skrev att det är fem produkter - hamburgare, cheeseburgare, pommesfrites, BigMac och McNuggets - som står för merparten av vinsten. Alla producerade i den ursprungliga modellen med hög stamdardisering och enkel produktion. Nya satsningar, inklusive de lyckade, har sänkt marginalerna på all försäljning. Lätt att förstå - beställer du en sallad så stör det hela logistiken.
Fakta talar verkligen för ett antal asiatiska varumärken. Första vågen var ju Japan. Mer samtida är ju Samsung, Hyundai, Tata, Lenovo och Xiaomi. Å andra sidan går det visst dåligt för inhemska kinesiska märken. Den trend jag läst om är att det är lättare att exportera premium österut och värdealternativ/lågpris västerut. Logisk handelsteori. Komparativa fördelar helt enkelt. Det är nog dumt att simma uppströms i det valet. Kanske borde komplettera mina Bmw med Hyundai eller Tata
Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Featured Post
Senaste filmerna från vloggen
Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.