Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 29 maj 2016

Noll Brexitrisk är inprisat på börsen

Så fort kampanjerna var igång tyckte markanden det var klart att Brexit förlorar. Riktigt så enkelt är det kanske inte.

Jämna siffror men ojämna odds

Ingen tror längre på en Brexit. Det trots att opinionsundersökningarna i de flesta fall placerar båda sidorna inom några procentenheter från varandra.


Det finns argument för att Brexitsidan överskattas i mätningarna. Ett är att deras anhängare är mer benägna att svara, särskilt i webbundersökningar. Samtidigt innebär det också, sannolikt, att de är också kommer att gå och rösta på valdagen.

Källa: Spectator

I ett läge där valdeltagandet kan avgöra är det inte oviktigt. Det är med andra ord inte alls säkert att stanna-kampanjen har avgjort racet redan nu. Dessutom finns ännu en joker kvar att spela ut. När bettingbolagen tror på 80 procents sannolikhet för att stannasidan vinner är det alltså möjligen aningen för högt.

Brexit predikar för redan troende

Brexitkampanjen mobiliserade tidigt sina anhängare kring migrationsfrågan. "Brexit campaigners find an issue to rally round: migration" (FT).

Det finns något ironiskt och förstås sorgligt över att ungrare och polacker slåss för att hindra invandring till sina länder medan britterna vill göra det svårare för ungrare och polacker att flytta till London.

Reklam: börja dit smartare sparande här


Den frågan har dock, även om den engagerar, inte räckt för att vinna en majoritet. Stannasidan dominerar helt alla andra aspekter av debatten. Uppbackade av ett kompakt och internationellt etablissemang har kampanjen ett starkt grepp både om plånboksfrågorna och diskussionen om den samlade ekonomin. "The reasons the Leave campaign are losing the EU referendum" (Politics)

Nu är det valspurt och då gäller en egen logik. Alla gör det de kan för att vinna rösterna från de som inte bestämt sig. Jokern är om Brexitsidan byter spår och exempelvis lägger mer kraft på att argumentera mot den brittiska EU-avgiften, byråkratin eller att landet dras in i Sydeuropas vingliga ekonomi. Ingen vet hur ett sådant spår i debatten skulle tas emot. Särskilt om det förs fram av en karismatisk person som Boris Johnson.

Markanden tittar på annat

Källa: Tradingeconomics

I det läget kan marknaden åtminstone uppleva att det plötsligt blir spännande. Det är den inte beredd på. Det syns på valutamarknaden där pundet efter att valkampanjerna startade har stärks till nivåer där det låg vid årets början.

Min reflektion 

Marknaden är notoriskt dålig på att förstå politisk risk. Det blir nog ingen Brexit men risken är högre än en på fem. Framför allt är risken att det blir oro när valdagen närmar sig betydligt högre. Det räcker egentligen med några omskakande opnionsmätningar eller en känsla i media att vinden har vänt för att de ska skaka till.

Minns hur det var kring Grexit förra året. Först ingen reaktion alls, sedan panik när det såg ut som om marknaden missbedömt läget. Sedan ett lättnadsrally. Blir det så bu med? Kanske, sannolikheten är i alla fall tillräckligt stor för att hålla en viss beredskap - både mentalt och i form av pengar i kassan.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook (ny!), Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!





2 kommentarer:

  1. Skall man tro spelbolagen så är det väldigt otroligt att de lämnar, runt 15% chans. Spelbolagen brukar inte vara ute och cykla, de brukar ha bra koll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marknaden och britterna håller med dig. Risken är väl att det händer något sista månaden som ändrar debatten.

      Radera

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam