Vägen från produkt till tjänst
Antalet sålda mobiler planar ut och marginalerna pressas i branschen. Vägen framåt är att skapa ett universum av tjänster runt produkten, dvs. telefonen. I bästa fall ska telefonen upphöra att ses som en självständig pryl utan vara en biljett till en hel värld av erbjudanden som kunden inte vill eller ens kan vara utan. Intäkterna ska upprätthållas genom att kunden knyts nära och känner en även känslomässig koppling till produkten och de tjänster den erbjuder.
Det är planen. Det funkar dock inte riktigt för alla just nu, som jag skrev om i "Rapporterna: Oj, vilken Appleskrutt". Ett bolag som däremot är en bra bit på väg är Doro.
Det finns många pigga äldre, en del som har krämpor och ytterligare andra som tillhör gruppen äldre äldre. De som behöver omfattande vård och ofta är uppkopplade till någon form av larmcentral, om de ens bor kvar hemma. Nu gör allt fler äldre det, främst eftersom andra vårdformer är betydligt dyrare. Dessutom blir grupperna med äldre som antingen har krämpor eller till och med behöver vård betydligt fler kommande år. Det har jag skrivit om exempelvis i "Tecknar Attendo men föredrar Doro".
Källa: SCB |
När du blir tillräckligt gammal och sjuk ligger det i omsorgsgivarens intresse, och kanske ditt, att du ändå bor kvar hemma. Innan det finns en period när åtminstone du och dina anhöriga gärna lätt vill kunna nå varandra. Det finns också, sannolikt, en period när du eller dina anhöriga inte är helt överens med exempelvis kommunen om vilket omsorgsbehov du behöver. Då är du beredd att prenumerera på larmtjänster finansierat ur egen ficka. Allt börjar dock med att du vill leva ett så normalt liv som möjligt med en nästan helt vanlig telefon - bara det att den är lite lättare att höra i eller se vad det står på.
Doro knyter alltså till sig dig, dina anhöriga och din omsorgsgivare med en produkt som gör att du kan fortsätta leva ett självständigt liv. Onekligen en universummodell som inte skäms för sig. Mot den beskrivningen går det förstås att invända att den kan delas upp i självständiga delar. Precis som Android är en annan lösning än IOS, så är det helt rimligt att unga äldre kör på med sin vanliga smart phone, äldre som fått sina första krämpor väljer en hörapparat eller en app i sin vanliga telefon för bättre ljud och att kommunen väljer en annan utförare av larmtjänsterna är Doro Care.
Poängen, precis som med Apple för övrigt, är att affärsmodellen inte kräver att alla anammar den. Den bygger bara på att tillräckligt många ansluter sig och att de stannar kvar som kunder. Rimliga antaganden, för hur troligt är det att du byter till en annan telefon när du blir riktigt gammal och sjuk.
Reklam: Prenumerera genom att klicka här |
Fin men möjligen något dopad tillväxt
Källa: Doro |
Försäljningen drogs upp av lanseringen av en ny smart phone på den amerikanska marknaden. Den faktorn lär hålla i sig genom åtminstone hela andra kvartalet. Möjligen året ut. Norden och den rest Doro benämner EMEA går däremot segare. En del beror på att kommunernas ramavtal för att köpa från Doro Care har överklagats. Även det borträknat är det svårt att se att dessa marknader har det riktiga lyftet just nu.
Det syns också på att bruttomarginalen backar, ofta ett tecken på att efterfrågan inte riktigt bär och att säljarna tar lägre priser för att inte bygga för mycket lager. En viss reservation är dock på sin plats, eftersom förra året så köpte återförsäljarna på sig telefoner inför en kommande prisökning. Det är rimligt att de då inte var lika hårda i sin prisförhandling. När det gäller rörelsemarginalerna har den däremot, rensat för förra årets valutadebacle. stigit från 1,6 till 2,3 procent.
Dessutom ligger orderintaget plus över 10 procent inför andra kvartalet, så det ser bra ut. Den som tror på guidningen att USA levererar även andra kvartalet, skulle därmed kunna chansa på att bolagets försäljning fortsätter uppåt. På lite längre sikt börjar dock den här lyckade telefonlanseringen ebba ut. Då är läget, liksom i Apple, att en ny telefon ska fram och sälja bra.
Ett kortsiktigt problem
Doro Care är fast i ett överklagat ramavtal. Alla som har egen erfarenhet av vad som händer då vet att dels kan det ta tid, dels kommer offentliga kunder vänta med sina köp snarare än köra egna upphandlingar. Det blir stopp helt enkelt. Doro och en del investerare hoppas att frågan löser sig under innevarande kvartal. Det är inte vad erfarenheten säger. Principfrågan att Doro erbjuder en sammankopplad produkt med både en vara och flera tjänster.Doro såg inte risken för en förlust vid horisonten. Så kan det vara, kanske. I längden är det möjligen ett övergående problem, för jag har också svårt att se att de förlorar upphandlingen till någon annan. På kort sikt kan det mycket väl vara stopp ett tag.
Min reflektion om rapporten är att jag tycker Doro ser fortsatt bra ut. Kanske plockar vi in bolaget i portföljen igen. Samtidigt tror jag det finns en del överraskningar som kan poppa upp under det andra kvartalet.
Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook (ny!), Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser
Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här |
Att investera mot puckeln av äldre är ett bra tema. Själv är jag lite rädd för teknikriskerna i Doro och att de är lite "ryckiga" även om det mest går uppåt i tillväxt och utdelning. Själv har jag valt Savaria (trapphissar/bilanpassning) och Nortwest (sjukvårdslokaler) eftersom det är mindre teknikinslag där och därigenom en mer förutsägbar framtid. Men jag är kanske för feg? Frågan är hur säker investering Doro är? Teknikriskerna (att någon annan snabbt tar fram något bättre) ska kanske inte överdrivas?
SvaraRaderaIntressanta investeringar. Vi äger ju även, via Investor, Permomobil. När det gäller Doro tror jag inte man ska haka upp sig för mycket på telefonerna. Där är bolaget skickliga men det kan som du säger ändras. Däremot tror jag nischen omsorgsteknik är starkare än marknaden ännu förstått. Där blir det ju o högsta grad lokala vallgravar när en hel stad med anställda och anhöriga vant sig vid ett visst system.
RaderaEtt överklagande kan knappast ha kommit som en överraskning för Doro. Ofta överklagas offentliga upphandlingar på ren rutin, även då konkurrenterna borde förstå att de inte har något bättre att komma med. Typ likt att grannar förväntas överklaga nybyggen.
SvaraRaderaDe verkade inte alltför chockade på kvartalskonferensen. Min erfarenhet är dock att företag ofta underskattar både effekten av och tidsutdräkten för rättsliga prövningar.
RaderaHmm Doro! För mig är de fortfarande ett bolag som gör trista telefoner med extra stora knappar. När jag läser detta blir jag glad. De verkar ha en ledning som följer med i vad som händer och vad som behövs för äldre. Ska nog ta mig en närmare titt på detta bolag när tid finnes.
SvaraRaderaSom vanligt: tack för ett suveränt inlägg.
Allt gott
/DanielWikstrom
Tack! Kolla gärna, via etiketterna, på de gamla inläggen om Doro. Särskilt diskussionen med Aktieingenjören i somras innehöll en hel del spännande.
Radera