Riggat priserna, smutsat ned miljön
Volkswagens golgatavandring efter dieselfusket verkar aldrig ta slut. Det är rimligt med tanke på att bolaget installerade särskild programvara för att lura myndigheterna. Effekten blev att dieselmotorer som borde stoppats släpptes igenom. Scania och Volvo var, enligt EU-kommissionen, under ett decennium delaktiga i en kartell vars syfte det var att rigga priserna på lastbilar och försena nya miljökrav. Det är en högst relevant fråga vad skillnaden är.
En skillnad är att Martin Winterkorn på Volkswagen till slut tvingades avgå, trots att han förnekade att han kände till skandalen. Leif Östling på Scania tog istället steget vidare och blev företrädare för alla svenska företag som ordförande för Svenskt Näringsliv.
Ordförande för Svenskt Näringsliv och kartellmisstänkt
Det ska framhållas att "Leif Östling avfärdar kartellinblandning" (DI). I svenska media har han bland annat berättat om sin moraliska kompass i "Veteranen tar ut svängarna" (DI Weekend), där kommenterar han dieselproblemen i Volkswagen med chock och bestörtning och säger:”Det är något i företagskulturen som inte är bra. I utredningen lär det komma upp ett antal sanningar, eller beteenden i organisationen, som inte varit bekanta helt enkelt.”Idag skrev Financial Times "EU set to impose record cartel fine on truckmakers - Six groups set aside €2.6bn over charges they fixed prices and delayed emission technologies" (FT). Enligt artikeln väntas kommissionen inom några veckor besluta om att Scania och Volvo ska få de högsta böterna någonsin inom EU för sin decennielånga lastbilskartell.
Om beslutet vinner laga kraft har därmed två svenska bolag och Svenskt Näringslivs nuvarande ordförande varit med och slagit ett rekord i fusk. Det tycker jag borde vara en större nyhet än vem som var arg på vem och varför i Swedbank eller att bolagets jet blev privatjet i några andra bolag.
I intervjun ovan svarar Leif Östling följande på frågan "vad är moral för dig?"
”Att vara transparent, följa regler, lyssna på människor och komma på ageranden som man kan stå för, även över tid.”
Vi får hoppas det gäller när korten i kartellen kommer på bordet om någon vecka. Antingen går då Scania fria, vilket Östling menar men inte är det artikeln ovan pekar på, eller också blir det dags att stå för det man gjort "även över tid". Frågan är då om han kan sitta kvar som ordförande för Svenskt Näringsliv?
Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook (ny!), Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser
Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här
Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här
kan bara instämma, bra skrivet, Leif Östling har genom åren, anser jag, haft problem med sin moraliska kompass. Att han nu ska representera i SN känns märkligt, men vad säger ordspråket, "att när f*n blir gammal" så vem vet. som sagt, vi får se om någon vecka hur det blir. och för att få en aktiertwist på kommentaren, varför går då VOW aktien upp igen? anser marknaden hade höjden är tagen i dieselgate? är inte bilmarknadens goda dagar över? med krympande marginaler och smutsiga affärer?
SvaraRaderaSpännandw frågor. Bilbranschen är verkligen inne i en gigantisk omställning - drivmedel, ägandeform, teknik - allt är uppe för diskussion. Sedan är det där med VW spännande. De har kostat väldigt mycket pengar redan nu med dieselskandalen och mer kan det bli. Samtidigt finns också en del som säger att varumärket klarar sig tack vare att det aldrig varit så förknippat med miljö.
RaderaSpännandw frågor. Bilbranschen är verkligen inne i en gigantisk omställning - drivmedel, ägandeform, teknik - allt är uppe för diskussion. Sedan är det där med VW spännande. De har kostat väldigt mycket pengar redan nu med dieselskandalen och mer kan det bli. Samtidigt finns också en del som säger att varumärket klarar sig tack vare att det aldrig varit så förknippat med miljö.
Radera