Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 21 maj 2016

3 snabba om Lindex, HM och Zalando

Var kommer du köpa kläder framöver och från vem? Svaren hänger ihop på ett överraskande intrikat sätt.

En cirkulär ekonomi - på riktigt


Det har väl knappast undgått någon att HM:s fallande aktiepris är samtalsämnet just nu. Senast var det JP Morgan som pekade på minskad försäljnig per kvadratmeter i butikerna  i "Kritisk analys sänker H&M till lägstanivåer" (Privata Affärer). Det var som bekant samma iakttagelse som Morgan Stanley kom till i vintras här kommenterad i "Hur hantera kraschrekar som för HM och Cellavision"

Fast egentligen är det som förvånar mig mest att frågan fått fäste just nu, när exempelvis dollarn faktiskt kommit ned något. Själva problemet var precis lika relevant i september förra året när jag skrev om det i "HM:s ljusa framtid och dolda problem"

Det är alltid lite fascinerande att se en fråga segla upp på agendan. Det ska bli spännande att se om HM:s guidning att även majförsäljningen bör publiceras innan man uttalar sig om vårsäsongens försäljning visar sig betyda något. Det sagt är, som sagt, själva oron för minskad försäljning i befintliga butiker och högre kostnader befogad men långt ifrån den enda faktorn i HM.


"Fitch Downgrades Gap to Junk Status" (Wsj) är en av många nyheter som handlar om att traditionella butiker tappar mot konkurrenter från nischen fast fashion. Det har jag skrivit om i "Håller HM:s strategi för kineser och Zalando?". Den artikeln pekar även på problemet med att HM i sin tur får problem med pressad lönsamhet och försäljning när försäljning flyttar till nätet.


Skruven i sammanhanget är att även e-handlarna har problem. Det har visat sig att det finns en efterfrågan på butiker, både för distribution och överblick. Så vad gör Zalando? De vänder sig till butiker i tyska gallerior för att använda dem som säljkanaler. Plötsligt är affärsmodellen att vara fast fashion för alla butiker. Butikskompetensen blir att snabbt reagera på det som var stort på youtube dagen innan.




Det här är en spännande utveckling. För någonstans är det kanske trots allt i lagerhållningen fysiska produkter behöver nätet. Digitala produkter som musik, pengar och film finns det ingen anledning att gå till en butik för att få tag i men frågan är om det inte är annorlunda med kläder.

Slutligen ni missade väl inte gårdagens inlägg om nya aktieskolan? Jag har fått bra respons (tack!) men någon plats till för den som vill kolla nya filmserien i förväg finns det fortfarande.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook (ny!), Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!



2 kommentarer:

  1. Förra gången det begav sig för några år sedan så var det ju högt bomullspris som skulle slå hårt på HMs bruttomarginal enligt analytikerkåren. Lite kul dock när man läser om Gap nu. Ibland skylls ju deras problem på HM m.fl. så på ett håll är HM på väg utför, på ett annat lyfts det fram som en farlig uppstickare. Man får nog ta båda sakerna med ro. Ibland undrar man också vad som är hönan eller ägget. Aktier som gått bra letas det ofta positiva saker om, aktier som gått dåligt så letas dåliga. På så sätt förstärks det hela på aktiemarknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. HM tillhör bolagen där det finns så starka uppfattningar åt olika håll att det kan vara svårt att bilda sig en egen uppfattning. Helt klart är det minst två krafter i spel - dels den fortsatta expansionen inte minst i Kina, dels pressad lönsamhet. Var ska det landa? Tja, uppenbarligen går det att tänka olika om det :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam