En lyckad strategi
Källa: BMW
Ibland finns en bild att starka varumärken är luftig reklam. Småspararnas faiblesse för bolag som Disney, Apple, HM och BMW blir med de synsättet ett slags halvt fanskap till bolaget. Ungefär som att äga aktier i AIK. Det kan säkert finnas sådana inslag i en del analyser, även professionella, för nämnda bolag har för det mesta lätt att övertyga marknaden om sin förträfflighet.
Samtidigt skymmer märket ibland både produkt och strategi. Det är inte smarta reklamfilmer som gjort att nämnda bolag till kassamaskiner. De senaste tjugo åren har globala varumärken klivit fram av en uppsjö skäl.
Det har växt fram en global medelklass. Digitalisering, urbanisering, det s.k. klansamhället (att man söker andra tillhörigheter än ursprung), individualiseringen, globaliserade kapitalflöden, billigare produktion, universummodeller för kundrelationer (där du säljer allt kunden behöver tack vare ditt starka varumärke) och inte minst det globala fenomenet med timglaskonsumtion (att alla köper dyrt eller billigt och ingen köper nationella märken prissatta mitt emellan) är faktorer som alla pekar i samma riktning - mot starka varumärken.
BMW har allt ett varumärkesbolag eftersträvar. Många mätningar visar att ägarna älskar bilen och andra åtrår eller åtminstone respekterar den. Även de andra märkena kommer högt i alla möjliga mätningar. Strategierna från allt från elbilar till datoriserade fabriker finns där. Genomgången i senaste rapporten är föredömlig, säkert eftersom resultatet inte var så mycket att hurra för. Lika imponerande är affären sett över en längre tid. Hög lönsamhet, tillväxt, investeringar under kontroll, växande utdelning - vad du än tittar på ser det nästan för bra ut för att vara sant. Särskilt till p/e-tal på under 9 som kryper ned mot 8 nästa år.
Varning för dagdrömmar
Det här gör inte varumärkesbolag immuna mot konkurrens eller stagnation. Snarare är det så att deras fortlevnad mer handlar om att stanna kvar som herre på täppan än om hur hög försäljning, marginaler eller ens vinst är på kort sikt.
Apple hade en riktigt dålig rapport förra veckan - "Rapporterna: Oj, vilken Appleskrutt!". Det som skrämde där var inte att försäljningen backade eller att vinsten mattades. Det som fick hela världen att sätta äpplet i halsen var insikten att bolaget nu börjat anpassa sina telefoner till konkurrenterna och att det ändå bara går sådär. Plötsligt finns risken att marginalerna inte faller, utan rasar till övriga tillverkares nivåer och tillväxten i försäljningen stannar av.
|
Uppskattar dina inlägg enormt! Tack för en kanonblogg.
SvaraRaderaTack!
RaderaIntressant att Mercedes nu börjar gå om BMW efter sin långa kräftgång. Finns ingen bransch som är så konkurrensutsatt som bilbranschen och de märken som kommer tjäna pengar även i en lågkonjunktur är precis sådana som BMW och Mercedes. Om värderingen av aktien är rätt kan jag dock inte avgöra.
SvaraRaderaDet har ju åtminstone stämt bakåt i tideen. Bmw har haft en fantastisk period i två decennier. Det är lite spännande att utmanarna nu är fler. Kommer Apple, Tesla m.fl att lyckas ändra vad vi uppfattar som en fin bil?
RaderaIntressant läsning! Önskar att få din syn på Kina, tumult minst sagt för ett par veckor sedan men nu har fokuset avtagit, befogat eller ej?
SvaraRaderaBra idé! Det ska jag ta mig an. Till dess kan jag tipsa om den här analysen inför året. Den prickade det som sedan hänt riktigt bra.
Raderahttp://gottodix.blogspot.se/2015/12/broken-china-blir-ingen-chinastrophe.html
Hej,
SvaraRaderaVarför kan man ej handla i BMW direkt via Avanza?
Om man kan,,vad heter den =)
//Micke
Gillar Avanza men tror inte att de är så bra på Tyskland. Vet dock inte säkert, eftersom vi har portföljen hos Nordnet. Däremot har de något slags lösning. Gå in under fliken med courtageklasser. Där tror jag villkoren står.
RaderaHelt säkert finns det en lösning även hos Avanza, möjligen lite dyrare. Men betala inte för mycket - via SEB skulle det kostat upp emot en tusenlapp att handla. Förstås helt galet. Vi betalar någon tia när vi handlar runt 100 tkr.
Tickern är BMW och det finns både en stamaktie och en preferensaktie. Vi har stamaktien men många tycker preffen är bättre.
"Jag har därför svårt att se de riktigt djupa problemen i BMW. Däremot är det svårt att blunda för de ytliga."
SvaraRaderaHmm, det här låter ju som ett värdeinvesteringscase, bra bolag med tillfälliga motgångar...
Sen är ju frågan om BMW och Daimler kan svara på Tesla, Apple & co på lång sikt. Hur bedömer du deras insikt om hotet? Självinsikt eller säger de som telefontillverkarna innan iPhonelanseringen: "Vi har byggt telefoner i decennier, de här datorsnubbarna kommer inte bara att kunna promenera in och göra en bättre telefon".
Heja heja Jacob. Mer Youtube videor! Jag vill se mer korta videor där du anting besvarar frågor från dina olika kanaler eller snabba funderingar om olika bolag.
SvaraRaderaAllt gott
/DanielWikstrom
Tack! Det gör jag gärna.
RaderaJag gillar iofs dina Youtube inlägg, MEN i princip är jag skeptisk till audio- och video bloggning. Jag tycker att de tar bort mycket av det som är bra med webben utan att tillföra så mycket.
Raderahttp://www.idlewords.com/audio-manifesto.txt
I fallet Molekylär Ekonomi skulle dock video kunna tillföra en del om du t ex visade diagram eller vilka verktyg du använder, jfr hur screencasts används som dokumentation/marknadsföring för mjukvaruutveckling.
Tack för feedback! Jag hade några sådana klipp i höstas. Tyvärr med lite dåligt ljud men det kanske går att göra mer av. Allmänt sett gillar jag olika format och kan mycket väl tänka mig att även ha en podd. Det blir ju inte att jag läser eller skriver särskilt mycket mindre utan mest är det samma innehåll på många sätt. Förhoppningsvis så att det passar lite olika mottagare.
Radera