Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 28 maj 2016

Affärsvärlden hade inget nytt om Vitrolife i sin analys

Affärsvärlden förtar sig inte när de analyserar Vitrolife men slutsatsen är ändå rätt rimlig.

Lite slött Affärsvärlden

Det är inte alltid rättvist när media och analytikers utvärderingar slår igenom i kursen. Affärsvärlden satte sälj på Vitrolife med rubriken "Dags att säkra vinsten". Riktkursen för att köpa in sig i igen sattes till 350 kronor. Det fick en snabb och som det verkade tillfällig effekt på kursen.

Jag gillar egentligen inte att kritisera analytiker och journalister för jag vet att de inte riktigt kan värja sig mot bloggare. Vi är ju inte riktigt på samma arena. Dessutom gillar jag den skickliga börsredaktionen på Affärsvärlden. 

Det sagt var det här en ganska loj artikel där huvudargumenten är bolagets höga multiplar, att rörelsemarginalen bromsar in samt att försäljningen i Kina nu möter viss konkurrens. Jag gissar också att redaktionen plockat upp tråden för resonemanget från en diss en anonym analytiker gjorde på deras skvallersida för något nummer sedan.

Fast tittar man närmare på saken är faktiskt proffsen mer positiva än småspararna. Den senare gruppen sålde på Affärsvärldens artikel medan större mäklare var nettoköpare (nettosiffror från Nordnet).

Källa: Inquiry Financial

Läs istället

En betydligt bättra kommentar än Affärsvärldens finns i "Hög kvalitet till högt pris" (Redeye). Där är försäljning och marginaler bedömda de kommande åren. Avgörande för Vitrolife är:
  •  dels att basmarknaden för odlingsmedia utvecklas bra (fler IVF-behandlingar och att Vitrolife inte tappar sitt snart duopolistiska grepp om marknaden)
  • dels att kampen om bäst teknik för äggförbättring vinns (time lapse mot genetic screening)
  • dels att Vitrolige i den geografiska kampen om marknad åtminstone  håller Europa och Kina och gärna att det tar bättre fart i Usa. 

Inget av detta behandlarAffärsvärlden. Här på bloggen finns många inlägg i ämnet senast "Rapporterna: leverans enligt specifikation Vitrolife". Där landar jag på att aktien i år om utveckingen håller i sig skulle kunna öka sitt värde från 300 till 375 kronor och att min riktkurs är 325 kronor. Vi har sålt en hel del men har ändå kvar aktier.

Reklam: Börja spara gratis genom att klicka

Den verkliga risken

Jag har också skrivit om Vitrolife i en rad tidigare inlägg, bland annat om missförstånden om Kina. Notera att varken officiella kinesiska prognoser eller Vitrolife talat om en snabb tillväxt i IVF efter att landets enbarnspolitik övergetts.

När det gäller priskonkurrensen i Kina är den inget att lägga allt för stor vikt vid. Den avser produkter där Vitrolife kan kosta på sig konkurrenter. Sett till riskerna är konkurrensen mellan teknikerna time lapse och genetisk screening för att välja ägg en väsentligt större fråga. Den var uppe på kvartalspresentationen och i min rapportkommentar. Det förstnämnda borde väl AFV ha tittat igenom innan artikeln skrevs? I så fall hade en kommentar om det varit på sin plats, för hamnar Vitrolife fel där står stora världen på spel

Förmågan att ändå ge bra råd

En intressant detalj är att Affärsvärlden ger ett, även i mina ögon, bra råd. Det är en pressad aktie för närvarande möjligen kopplad till en alltmer desperat jakt bland investerarna för att få in tillväxt i sina portföljer. För vår del är vi nere i det minsta innehav vi vill ha i Vitrolife. Så för min del får Affärsvärlden gärna ha rätt.

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

2 kommentarer:

  1. Jag kan hålla med om att det är lite tråkigt att ha en hög multipel som en av huvudteserna i en artikel, men Vitrolife är ett av få fall där jag nästan tycker det är befogat.

    Du spaltar upp tre faktorer som måste gå Vitrolifes väg för att bolaget ska fortsätta på den inslagna vägen. Riskerna för bakslag är inte obefintliga alltså. Om Vitrolife lyckas med det här kan man ändå inte se fram emot en tillväxt som är särskilt mycket högre än 10-15%.

    Det är verkligen ett jättefint bolag med en fin verksamhet som kan växa många år framöver. Det skulle kunna vara ett P/E 25 bolag. Kanske till och med ett P/E 30 bolag. Men det ska inte kosta upp emot 45 gånger nästa års förväntade vinst.

    Som jag ser det tål inte aktien någon typ utav bakslag i dagsläget. Men jag kanske har fel. Kanske kan marginalerna bli betydligt högre. Kanske spekuleras det i uppköp. Men det är lite oroväckande att kursen fortsätter stiga så jämnt och fint som den har gjort hittills. I princip varje enda vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag landade ju i 325 som ett riktmärke efter rapporten, så det säger jag inte emot. Däremot tycker jag man ser problemet med rena multipelresonemang när man läser AFV:s text.

      Om Vitrolife inte har några andra problem, så är det mest en fråga om att växa in i kostymen. Håller tillväxten i sig skulle PE runt 30 kunna räcka till kurser upp emot 375-400 mot årets slut. Finns det däremot någon riktig risk i bolaget, så skulle fallet kunna bli tungt. Dumt då att ägna hela analysen åt att PE är högt.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam