Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 4 juni 2018

Bubblor, FANG och SKF - därför är det fortsatt lugnt på börsen

Darrar verkligen marknaden efter SKF:s lagerbesked? I så fall har vi nog glömt iskylan som följer på ett verkligt börsfall. Skriver om det i veckans krönika som även kollar om det är en bubbla i FANG-bolagen och vad som händer med räntan.

Källa: Börsdata
Tack alla ni som nu bidragit med över 50 tusen kronor! Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!

Många bollar i luften


Några riktigt roliga externa uppdrag har slukat den tid jag kunnat lägga på bloggande de senaste veckorna. Framför allt satsade jag ordentligt på att förbereda, hoppas jag, en bra föreläsning till Kvinnor Investerare för Framtiden i helgen.

Målet är att filma en version av den i veckan och lägga upp på YouTube. Det vore jätteroligt för det var många tankar där kring sådant som börskrascher och hur jag tänker kring vårt kapital i år. Håll utkik - jag hoppas den kommer inom kort.

Sedan har jag varit med Nordnet Talks igen. Även där kring en del makro (det verkar vara säsong för det). Hur är det med räntan? Sticker den iväg nu och vad händer då? Den kommer jag lägga upp här på bloggen inom kort.

Slutligen har jag skrivit en ny krönika till Vontobel som jag är lite stolt över. Det blev en rätt bra helhet att vrida och vända på veckans ämne i större media. Frågan är nämligen om det är rätt att påstå att marknaden darrar för närvarande? Jag är tveksam men håller med om att det är en relevant fråga att ställa sig. Därför tar jag en titt på om:
  1. det är en bubbla i FANG-bolagen (ni vet de stora amerikanska teknikjättarna), 
  2. vi egentligen sett något tydligt tecken på vart räntan ska på lite sikt samt
  3. verkstadsaktierna verkligen darrade i veckan och vad det betyder att så inte verkar vara fallet.
Tänker att det blev en rätt bra och ganska lättläst överflygning av börsen just nu. Eventuellt filmar jag den med i veckan men börja med det skrivna inlägget. Du hittar krönikan här.

Jacob Henriksson, Gottodix

Senaste filmerna nedan


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här  

2 kommentarer:

  1. Jag är tämligen skeptisk till diagrammet som visar råvaror/aktier. Råvaruindexet består till stora delar av oljepriset, så vad diagrammet egentligen visar är att den som köpte ett fat med olja för knappt femtio år sen och ställde in i garaget (bildligt talat) har fått samma avkastning som den som investerat sina pengar i USAs näringsliv (exkl utdelningarna).

    Och detta skulle alltså vara ett tecken på att man ska köpa ännu ett fat med olja och ställa in i garaget nu? Tillåt mig tvivla på intelligensen i det rådet. Visst kan kurvan vända upp igen om börsen skulle falla, och särskilt om det skedde samtidigt som en ny oljekris, men tror någon på fullt allvar (foliehattar undanräknade) att kvoten råvaror/aktier kommer annat än falla över nästa femtioårsperiod?

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Råvarupriserna borde stiga med ungefär inflationen plus kanske en faktor för ökad knapphet (den har vi ju inte sett så mycket av de senaste åren). Börsen borde i en globaliserad värld stiga med ungefär världens BNP-tillväxt. Så kurvan borde väl teoretiskt luta kanske 1-2 procent uppåt (så mycket som tillväxten slår inflationen)? Sedan finns massa andra faktorer som t.ex. survivor bias, dvs att aktieindex bara består av bolagen som klarat sig och att den tillväxt som syns där borde vara lite högre ändå.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam