Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 22 maj 2018

Därför kommer turbulensen öka men börsen fortsätta uppåt på kort sikt

Det går bra för bolagen och börsen. Samtidigt larmar räntan och viktiga ZEW-index om att något är på väg att hända. Vad och vad det leder till? Det tar jag en titt på i det här inlägget.

Källa: Fed St Louis
Tack alla ni som nu bidragit med över 50 tusen kronor! Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!



Tiden tar slut

Stiltje på bloggen ett tag när för en gångs skull andra delar av livet ställt sig i vägen. En del är att jag sedan en tid tillbaka dubblerar i två olika roller på mitt ordinarie arbete. När det då händer saker där, så drar arbetstiden iväg till aningen svårhanterliga nivåer även för min något hyperaktiva personlighet.

Jag läser och funderar dock lika mycket som vanligt kring ekonomi och investeringar. Det är bara tiden för att skriva och filma som inte funnits. Det finns till och med några mer eller mindre färdigskrivna inlägg, som om Apples rapport, som jag inte fått tillfälle att avsluta. Lite frustrerande men det är som det är.
Hur som helst är det några riktigt intressanta saker på gång nu under våren. Den 3 juni ska jag föreläsa på Kvinnor investerar för framtiden. Mitt ämne är Hur undvika börskrascher, går det? Så gör du om det smäller. Det är inte en slump att jag valt det ämnet den här våren för jag ser för min del det här börsåret spelas upp precis som väntat - åtminstone i de stora dragen. Det här talar jag även om i ett nytt vlogginslag med Nordnet som är ute inom kort. Inlägg om vår portfölj försöker jag också hinna med. De återfinns på Sparskolan och när tiden räcker på YouTube.

Klockan klämtar för börsuppgången

De inlägg där jag verkligen fortfarande verkligen lägger ned min tid just nu är dock i krönikorna till schweiziska banken Vontobel. Där skriver jag bland annat om min syn på börsen på kort sikt. Missa inte den serien med nya inlägg varannan vecka. Nu senast är jag inne på den tes som helt formar min syn på börsen inför sommaren.

Mitt resonemang är att den som tittar på den senaste rapportsäsongen både i Sverige och på andra ställen fått bekräftat att nu går bolagen precis så bra som marknaden hoppades på. Efterfrågan finns där både i form av ökad konsumtion och stigande investeringar. Det här leder till en stigande riskvilja. Det syns i att de mindre bolagen gått bättre än de större efter rapporterna, i att teknikaktier går bra och inte minst förstås i den breda allmänna börsuppgången.

Källa: TradingEconomics
Fast varningsklockorna som ringer lite varstans då? Jo, det stämmer att yieldkurvan (skillnaden mellan räntor med olika löptid) nu ser allt mer oroande flack ut. Särskilt om man tittar på förväntade realräntor. Den som gör det ser att när inflationsförväntningarna är borträknade så betalar räntemarknaden ingen premie alls för den som är beredd att binda pengarna längre. Känslan är att tilltron till konjunkturen på sikt inte finns där.

Lägg till det att långa räntor i USA är på väg upp till nivåer som på allvar kan bryta den 30-åriga period med fallande räntor som format allt från vår bostadsmarknad till den närmast eviga framgångssagan för utdelningsaktier. Det mullrar i berget kan man konstatera.

Det blir inte bättre av att en av mina favoritsignaler lyser illrött för närvarande. Det är tyska ZEW-indexet, som visar vad ekonomer och chefer i näringslivet, tror om framtiden som nu för andra månaden ligger på minus. Hade du följt den signalen vid finanskrisen så hade du sålt när börsen låg på topp och sedan när den vände till positiv nivå igen köpt när börsen bottnade.

Fast det finns även en del invändningar mot att kraschen är över oss.För det första, förstås, att bolagen går så bra.

Det andra är att ZEW-index främst är ett bra mått på störningar i efterfrågan. För det är ju det särskilt cheferna är bra på att se. Därför larmar den här signalen lite för ofta. Det kan ju finnas andra skäl än ekonomins långsiktiga utsikter till hur de som svarar på enkäten tänker. Just nu är det där andra skälet lätt att identifiera - euron hade blivit för stark för den europeiska konjunkturen. När den faktorn börjar rättas till finns goda chanser att exportberoende europeiska ekonomier får fart igen. Det syns som sagt en annan optimism i bolagens utsikter såsom de kom fram i rapporterna.

Källa: Fed St Louis
Det tredje är att signalerna från räntemarknaden fortfarande bara är att trenden nu är tydlig och har vänt. Däremot är nivåerna långt ifrån skrämmande. Ta till exempel en titt på grafen ovan. Inte skrämmer varken nivån på den amerikanska räntan eller det pris på pengar den nu positiva realräntan utgör?

Brist i ekonomin gör börsen känsligare


Däremot och det är twisten som jag skriver mer om i inlägget till Vontobel så har marknadslogiken nu skiftat ordentligt. Vi var efter finanskrisen i en ekonomi där börsen drevs av oro om ekonomin och förhoppningar om stimulanser från centralbankerna. Det var tillgången på billiga pengar som drev upp värderingarna. Sedan kom i början av 2016 ett skifte till en efterfrågestyrd ekonomi och börs.

Förväntningar och till viss del att det faktiskt gått bättre för bolagen och hela världsekonomin har tagit över som drivande faktor för börsen. Det är fortfarande den underliggande trenden och därför finns alltjämt goda möjligheter till att börsen fortsätter uppåt ett tag till. Särskilt som de där larmklockorna inte ringer alltför öronbedövande.

Däremot har temat än en gång skiftat. För efterfrågan är nu en stabil trend uppåt, som marknaden prisar in stegvis. Utbudet i ekonomin ser däremot alltmer osäkert ut. Priset på pengar - räntan - är ofrånkomligen på väg upp. Det behöver inte vara några ruskiga nivåer vi pratar om för det räcker med att efterfrågan redan är inprisad för att det ska slå mot alla kalkyler om räntorna stiger och dessutom driver det kapital från aktier till obligationer på sikt.

Oljan är samma sak. Visst upp till nuvarande nivåer har oljepriset kunna gå hand i hand med en stigande börs - båda har ju drivits av en starkare efterfrågan. Någonstans inte alltför långt borta ligger dock smärtgränsen där högre oljepriser snarare slår mot köpkraften hos både företag och konsumenter. Arbetskraft ser också alltmer ansträngt ut åtminstone i USA och för all del bara delvis när det kommer till lönerna.

Bilden är ändå glasklar. Tillgången på tre av fyra faktorer som ekonomin använder för produktion ser allt mer knappa ut. Lägg gärna till det att utbudsgapen - skillnaden mellan vad som är en långsiktigt hållbar tillväxt och nuvarande tillväxt - täppts igen eller blivit negativa på allt fler ställen i världen.

Det enda riktiga undantaget är tillgången på teknik. Digitaliseringen slår med full kraft i många delar av ekonomin för närvarande. Det har dock i sin tur lett till värderingar som stuckit iväg - kanske ett tecken på att antalet möjliga investeringar även där börjar se något knappa ut?

En ekonomi där vi får hushålla med resurserna är ingen katastrof. Däremot styr det börsen. Har väl aktier börjat reagera på räntor, så lär det fortsätta. Nu leder nog högre räntor ganska ofrånkomligt till fallande aktiekurser och lägre räntor kanske kan elda på högre kurser. Likadant med oljepriserna och möjligen även med löner och andra mått från arbetsmarknaden.

Lägg ihop det här och du har en underliggande positiv trend i efterfrågan men utrymme för stora störningar varje gång priserna på utbudssidan rör sig. Räkna med att varje spik i räntan lär kännas i portföljen från och med nu. Fast visst - för den modige ger det en buy-the-dipp åtminstone ett tag till.

Jacob Henriksson, Gottodix

Senaste filmerna nedan


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här  

6 kommentarer:

  1. Ett riktigt massivt inlägg signerat en av bloggvärldens mest noggranna skribenter. Intressant läsning!

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  2. Hej Gottodix!
    Riktigt trevligt som vanligt och välskrivet. Även om jag kör 50% Global inx och 50% Sverige Gratis inx och långsiktig 100% på börsen är alltid värt att läsa dina fina duktiga inlägg. Tackar för allt fina råd du gav mig under tiden jag ställde många frågor till dig. Alltid lika trevlig och tummen upp. Lycka till. Kör hårt.
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Jättetack för det intressanta inlägget samt krönikan på Vontobel. Som nybörjare i ämnet blir det förstås mycket att ta in. Men helt klart har vi en föränderlig och svårförutsedd framtid att leva med. Du skrev väl tidigare om vikten av rätt information för att kunna göra rätt val och att det kan svänga fort och rejält. Knappast småspararens marknad det. Hur kan man som vanlig småsparare förhålla sig till investerande idag? Det är knappast samma som de föregående 30 åren tänker jag.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam