Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 4 maj 2016

Lärdomar från tävlingen - vilka aktier har medvind in i sommaren?

29 aktier tog sats i vår tävling. Efter drygt 4 månader är det en handfull som fortfarande lockar.

Fältet tunnas ut i tävlingen


I vår aktietävling samlas många års erfarenhet av investeringar i en match om vem som är bäst på att plocka fem bra aktier. En twist är att vi räknar placeringspoäng istället för avkastning - för i den här tävlingen handlar det mer om att bra val än bara avkastningen. Det sagt sneglar hela gängen ändå på avkastningen varje år. Siffror fungerar så, det är svåra att blunda för.

En poäng med tävlingen är att genom de olika investerarpersonligheterna få en inblick i olika sätt att investera. Exempelvis är gruppens värdeinvesterare, Solbulle, ett fascinerande fenomen. Segrare de två senaste åren med enbart aktier som gått plus och sammantaget långt över index. I årets långsammare marknad har det inte gått lika snabb men ett nollresultat i motvind imponerar ändå. För min del gillar jag hela uppsättningen men skulle jag peka på två intressanta bolag just nu skulle valet falla på Kabe, som med bra affärer i bagaget kan ha mer att ge, och Securitas som i en intressant rapport visade sig vara en av vinnarna på flyktingkrisen runt om i Europa.

Reklam: Prenumerera genom att klicka här
I min egen tävlingsportfölj noterar jag att vi sålde D. Carnegie för tidigt och att jag kunde varit modigare med oljeinvesteringarna även i vår riktiga portfölj. Tittar jag framåt är det bolag jag tror har en del uppsida kvar Millicom - dollarn dalar och tillväxtmarknader har allmänt lite vind i seglen.

I nya tävlingsbekantskapen Aristokratens portfölj undrar jag hur länge MTG håller ångan uppe. Den aktie jag i så fall blir mer sugen på är Haldex men det är nog mycket motvind kvar innan det vänder. Kanske NCC eller Diös är bättre alternativ för den som blickar framåt?



SSAB finns i både Rockrävens och Örby Industriers portfölj. Ingen självklar vinnare efter emissionen heller i mina ögon. Det är mycket som ska hända innan den branschkrisen är över. Guldbolaget Robert Friman kan nog däremot ha fortsatt medvind - guld som alternativ till kontanter verkar inte ha tappat sin lyskraft. Örby Industrier har å sina sida lyckats bra med aktievalen i år. Där skulle jag kunna tänka mig att titta mer på Öresund. I Affärsmodellens portfölj gillar jag verkligen Autoliv. Nu är den inte särskilt billige ens med några procents rabatt mot årets startpris. Men vem vet, trägen vinner ibland.

/Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook (ny!), Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!



2 kommentarer:

  1. Men kanske det minskar trycket och ökningstakten avtar? Annars tycker jag nog det mest verkar som att beslutsfattarna måste visa att de gör något. Massor av människor kommer att öåna till dubbelt höga räntekostnader!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utbudet av bostäder är förstås en del av problemet. Det andra är att de låga räntorna inte riktigt fungerat. Svenskarna har sparat men varken amorterat eller investerat utan köpt aktier och bostäder. Det landar nog när det bättre går att överblicka vad räntan ska vara på sikt, tänker jag. Men visst kan det bli en korrektion även den rena likviditetseffekten kan nog märkas på kort sikt.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam