Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 22 januari 2015

Blev Bmw billigt efter EcBoom?

Jag fick en fråga om Bme på Shareville jag först var lite ovillig att svara på. Jag anar nämligen att aktien kan vara inne i en omvärdering just nu och då kan det vara farligt att lyssna för mycket på en amatör (som jag verkligen är även om jag gillar att skriva här på SV).

Men ok, det sagt. Innan EcBoom var ett helt rimligt riktpris på Bmw 100-110 (som också var konsensus). Det har jag skrivit om tidigare och baseras t.ex. på bl.a. lågt p/e och bra försäljningsutveckling och stabila höga marginaler men feamför allt på att det är etr välskött bolag med bra affärsmodell och urstarka varumärken samt som ligger rätt i en makrotrend (timglaskonsumtionen). Det finns också ganska mycket gjorda inevsteringar i Bmw som verkar ses som kostnader av marknaden eftersom de inte påverkat multiplar.

Sedan är det jag satsar på bl.a. att Tyskland går uppåt både konjuktur och värderingar medan dollarn stärks, räntan förblir låg i Europa och oljan billig. Allt detta talar för Bmw. Med  Ecb i korten skulle det kunna vara så att aktien sticker iväg en bit nu. (Inte huvudscenario)

Bmw-aktien är samtidigt tydligt trendkänslig. Den rullar med Dax upp  och ned. Efter att centralbankerna stimulerat brukar det bli en rekyl när investerarna läser beslutsunderlagen som visar precis hur svag den ekonomi är som kräver dessa åtgärder. Euron lär dessutom fortsätta försvagas. Jag kan tänka mig att det blir något tillfälle till att kppa Bmw under 90 och till en eurokurs mot dollarn på kanske 1,1 ovh mot kronan ned emot 9 kronor. Där kan jag själv tänka mig att öka men är det aktier i ett fint bolag du vill ha ska det vara ok att gå in redan nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam