Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 23 januari 2015

Fortfarande grus i Sandviks maskineri

Sandvik följer jag med intresse. Häromdagen fick aktien en stark rekommendation i Affärsvärlden, som nog får anses ha Sveriges skickligaste börsredaktion. I den genomgången kan jag hålla med om att det är billigt med p/e 11 på en vinst som ligger under den normala. Det är lätt att se ett case där normalisering av försäljningen drar upp marginalerna när det blir bättre täckning för fasta kostnader. Det lär kunna kombinerass med neddragningar (snarare är besparingar) som anpassar bolaget till en mindre marknad. Då stiger marginalerna. Jag gillar att det här är skolbok föe en erfaren ledning. Det är bara att göra och casha in. Liknande det jag tänkt när jag investerat i Volvo.

Det jag inte gillar är att jag inte riktigt ser hur Sandvik ska få draghjälp av sin produktmix. Machine går bra och där finns det uppsida i Usa, kanske Europa och viss risk i Kina. Mining däremot kan det nog dröja innan nya investeringar tar fart - möjligen arr eftermarknaden på de stora investeringar som gjordes på många stäklen för några år sedan kommer igång nu. Så är det för Kone och deras hissar men många gruvbolag verkar ju sakna likviditet så jag är inte säker för Sandvik. Energi, det tredje benet, tycker jag är svårt att överblicka. En vändning uppåt för investeringar där är åtminstone inte given i nuvarande oljelandskap. Gillar bolaget och aktien är billig men kanske för hög risk i marknaden fortfarande?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam