Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 15 januari 2015

Begränsad nedsida är nästan det starkaste argumentet för Vitrolife och Cellavision

Vi var några som diskuterade riskerna med Vitrolife och Cellavision på Shareville. Här är mitt inlägg.

Det jag tycker är en stor poäng både i Vitrolife och Cellavision är att nedsidan verkar vara begränsad. 

I Vitorlifes fall tyder det mesta på time lapse kommer att växa vidare, liksom resten av bolaget. Därtill växer markanden i en bra takt. Nu är multiplarna lite konstiga på Vitro men det beror nog på att Fertilitech inte kommit in i bokföringen än. Troligen kommer de med den köpta befintliga försäljningen av Embryotech ner till vanliga men höga nivåer på p/e och p/s på 25-30 respektive 4,5-5. På de nivåerna är en dubbling av Vitrolife inprisad så även om uppsidan finns är den inte oändlig. Skulle det visa sig vara svårt att hålla i tillväxten lär dock aktien snarare plana ut än falla eller rasa - för det känns lite osannolikt att bolaget slutar växa helt. 

För Cellavision är bara en liten del av marknaden redan intecknad. Det finns mycket tillväxt kvar både bland de stora labben och genom att bredda till mindre labb och som senast till veterinärer. Den underliggande hälsomarknaden växer också vidare i bra takt. Affärsmodellen tickar på helt enkelt. Den kan lyfta men framför allt är det osannolikt att den brakar ihop. Köpare har ju redan visat att de väljer produkten och även om det kommer konkurrens lär det ta ett tag innan det blir trängsel på marknaden.


Det här är en kvalitet som exempelvis finns i HM-aktien (vars multiplar, tillväxt och lönsamhet i vanliga fall påminner om Vitrolifes). Uppsida i beprövad affärsmodell med begränsad nedsida är något jag alltid letar efter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam