Underliggande är den globala branschtillväxt cirka 5 procent per år fram till 2019 (enligt Lucintel). Sett till antal sålda däck står länder utanför OECD för över 90 procent av tillväxten. Premiumgruppen består av Michelin, Bridgestone och Goodyear. Continental är ett intressant alternativ, med en stark ställning i Tyskland och en ställning som utmanare på andra marknader. Bolaget är dock bredare (och större) än övriga med flera andra verksamheter inom fordonsindustrin. Nokian Tyres får nog, åtminstone på kort sikt, räknas bort på grund av sina ryska utmaningar. Det finns lågprisalternativ från Kina och Indien. Den tekniska uppdelningen i avancerade produkter med höga marginaler och enklare massmarknadsprodukter som finns inom t.ex. bilar och lastbilar kan ses även här men är inte lika uttalad. Premiumkvalitet har istället sin nisch på de flesta marknader.
Marknaden har förstås inte missat att det rullar på rätt bra i däckindustrin och samtliga aktier har stigit en del. Det ser dock inte så dyra ut ännu. Med PE bakåt på 11 och framåt på 9 ser Michelin inte dyrt ut. P/S på 0,7 avskräcker inte heller. Särskilt inte som rörelsemarginalen ligger över 10 procent. Goodyear och och Bridgestone har båda PE bakåt på 14 som beräknat på förväntade vinster 2015 faller till 9 respektive 10. Bridgestone har nästan 13 procent i rörelsemarginal medan Goodyear med dryga 8 inte imponerar. Continental ser lite dyrt ut med PE bakåt på 16 och framåt på 11. Även sett till försäljningskronor ser bolaget dyrare ut med 1 i p/s. Rörelsemarginalen ligger på knappt 10 procent. Continental är dock ett mer komplext bolag, så den direkta jämförelsen kanske är lite orättvis. Det bolag jag spontant gillar är Michelin. Det finns tydliga kopplingar till timglaskonsumtionen och jag kan tycka att det här premiummärket verkar lite lågt värderat. Det återstår dock en hel del inläsning, analyserande och många diskussioner på Shareville innan jag kommer fram till något.
Nyckeltalen avskräcker inte för de stora däcktillverkare. Källa Yahoo Finance och Finanzen.net |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.