Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 16 januari 2015

Jag gillar Shareville

Det är svårt att inte uppskatta någon med det goda omdömet att gilla en själv. I den här artikeln om Shareville på Nordnetbloggen (länk) finns jag med bland ett antal läsvärda bloggare. Det bör dock inte ha undgått någon att jag gillar Shareville. Det är en trevlig kombination av lättsamt och lärorikt. Mina tankar i ämnet går dock lite djupare - det är en del av min investeringsstrategi att hela tiden arbeta med att dela och söka information.

Jag lyssnade på framtidsforskaren Kjell A Nordström på kvalitetsmässan 2013 (en av de två skalliga). En sak som fastnade var hans beskrivning av människans förändrade roll i informationshantering. Vi har gått ifrån att information var dyr att producera, sprida och lagerhålla. I den världen var kunskap en tillgång som den enskilde byggde upp. Effektivare lagrings- och spridningsmetoder, som tryckkonsten, förändrade detta men distributionen av informationen var fortfarande inifrån och ut. Det finns en författare, journalist, analytiker eller forskare som producerar och sprider information.

Med globalisering och digitalisering ändras förutsättningarna i grunden. Det går att både producera och sprida information snabbare än någonsin tidigare. Den som läser den här bloggen kan notera att jag ofta utan att ha ansträngt mig särskilt inkluderar källhänvisningar från hela jorden om allt från amerikanska branschtidningar för fästelement till förväntningar på hur dyrare dollar slår mot den indiska ekonomin. En grupp där många verkar ha fattat galoppen är journalister. Jag läser och citerar nästan dagligen Wall Street Journal. Jag kan konstatera att det är det en hel del journalister som också gör. För min del är jag noggrann med att ange källor.

Det finns dock en del journalister som tagit steget lite längre. Mest kända är Huffington Post, som började som blogg/nättidning och sedan växt till en stark kraft i amerikansk media. Ett annat exempel är min återkommande källa SeekingAlpha där mängder av artiklar i allehanda ekonomiska frågor presenteras dagligen. I båda fallen produceras information tillsammans med användarna.

Det här är ett gigantiskt skifte bort från modellen med en allvetande källa som utifrån sitt monopol förser mottagaren med lagom doser information. Jag kan uppleva att en del, i och för sig duktiga, bloggare har missat den här förändringen. De eftersträvar snarare att få kliva in i hjulets centrum och var nav för information eller åtminstone tyckande. För mig är inte det poängen. I ett ständigt tillgängligt flöde av information ligger affärsmöjligheten i något annat. Det gäller att hitta, förstå och kvalitetssäkra information för att hela tiden ha så bra beslutsunderlag som möjligt.

En faktor i en sådan ansats är att skapa en relation med andra som också försöker förstå informationen. Det är bra att vara flera som sammanställer underlagen. Viktigare är dock att komma åt en brist i den globaliserade världen - möjligheten att bedöma mjuka faktorer hos avsändaren av information. Det går utmärkt på Shareville. Där får informationen en speciell valör, genom att det går att i samtal lära känna avsändaren lite grann och genom att handeln visar vad avsändaren själv investerar i.

För mig har det blivit en självklarhet att kontinuerligt på Shareville dela den information jag sökt upp från alla de olika källor på nätet. Det är nästan magiskt hur ofta det ger infallsvinklar jag inte tänkt på och även när det inte nappar är det enda som hänt att jag i egna ord formulerat fakta jag fångat i flykten.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam