Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 3 januari 2015

Rätt däck för konjunkturen

Diskussionerna om däckindustrin har fortsatt på Shareville. Några reflektioner. 

Nokian Tyres har fantastiskt fin rörelsemarginal, 23 procent, trots att försäljningen backar. Det visar att premiumexport till tillväxtmatknader kan vara mycket lönsamt. En del av poängen i timglaskonsumtionen och ett av skälen att jag äger Bmw. Nokian är dock främst vinterdäck i Ryssland med omnejd , 30 procent av försäljningen och Norden tillsammans ungefär lika mycket samt en del i övriga Europa. Usa där jag skulle vilja ha exponering mot konsumtionsöknimg står för under 10 procent. 

En intressant detalj är att Michelin, som publicerar fin branschstatistik gått ut med att det varma vädret försenat årets försäljning av vinterdäck. Kanske en liten uppsida i Nokian inför q4. Jag är i huvudsak negativ till Ryssland i år men möjligen har det snart börjat plana ut, så till reapriser kan jag acceptera en viss exponering i vår portfölj. Säljer vi Bulten skulle nog Nokian kunna vara ett alternativ. Det är ett litet aber att jag tror att euron kan försvagas mot kronan utan Nokian nödvändigtvis gynnas så mycket eftersom bolaget ligger så tungt i Ryssland och inom eurozonen.

Tittar vidare på den utmärkta sammanställningen Thorleif Jackson gjort. Den stärker onekligen caset för Michelin men varken aktien eller den amerikanska adr-varianten verkar dock finnas på Nordnet. Continental ser, sett till nyckeltalen, ut som vilket verkstadsbolag som helst för 2014. Håller prognosen ser det dock billigt ut för 2015. Inte alls uteslutet. Amerikanarna, Goodyear och Cooper, är lite intressanta. Nyckeltalen påminner om Volvo AB. Etablerade och starka (?) varumärken med för låga marginaler mycket kopplat till dålig efterfrågan på hemmamarknader. Typiska kandidater för en turn around. Den dåliga solideten avskräcker dock, liksom för övrigt i Volvo och andra liknande case. Kanske Cooper ser lite tryggare ut än Goodyear.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam