Avkastningen på prefen lockar och det är vettiga personer som försöker få Sas att lyfta. Oljepriset i år borde också kunna ge en åtminstone tillfällig vinst. De strukturella problemen finns däremot kvar. Billigare olja lär exempelvis ge ökad prispress från Ryanair. Norweigan känns också som ett bolag som kommer att fortsätta äta marknadsandelar från Sas.
I ett lite längre perspektiv är jag inte övertygad att Sas kan undvika rollen som matarbolag till exempelvis Lufthansa. Tuff marknad helt enkelt. Nu är många av juvelerna sålda, som slottarna på flera flygplatser. Sas ligger knappast i framkant av moderniseringen av sin flotta. Problemen med orealistiska personalkostnader och för höga pensionsskulder finns väl också kvar? Jag tror helt enkelt inte att detta sympatiska bolag trots en bra ledning klarar sig.
Svenska politiker var redan förra gången inne på att släppa bolaget men gav sig för den nordiska sämjans skull. När Sas numera nämns i svensk politik är det inget parti som vill något annat än att sälja eller avveckla. Min erfarenhet är att åtminstone svenska politiker är hårda nog att låta långivare och preferensägare ta en smäll.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.