Häromdagen kom siffror som visar att BMW ökade antal sålda bilar i USA med nio procent 2014 och strax därefter bekräftades att BMW aldrig sålt så mycket bilar totalt. Därtill är bolaget marknadsledare i alla regioner, även om inom Asien har Audi en irriterande ledning i Kina.
Tyskarna abonnerar prispallen i premiumklassen och BMW håller tronen. Källa: se bilden |
Economist räknar i sitt årsnummer med att det säljs 6,4 procent fler bilar under 2015 jämfört med förra året men det finns tvivlare. Exempelvis Credit Suisse som tror att utvecklingen i Ryssland och Kina kommer att sänka siffrorna. En utmaning jag tycker verkar rimlig är att behålla marginalerna i Kina. Nyligen meddelade BMW att de gett retroaktiva kommission till sina kinesiska säljare efter att myndigheterna klagat, som jag skrivit om i det här inlägget.
Värderingen, med data från finanzen.net, skrämmer inte. P/E för 2014 ligger på 9,5 och förväntningarna ger ett p/e på 9,1. Även siffror som p/b på 1,5, utdelning runt 3,5 procent och stadig utdelningstillväxt kommande år övertygar. Marginalerna förväntas ligga kvar på 11 procent medan omsättningen bara förväntas öka med 5 procent. Det låter lågt Utifrån min makrobedömning med fortsatt billig olja och starkare dollar, att varumärket står starkt och att modellprogrammet ser bra ut har jag svårt att se att inte BMW fortsätter gasa även i år. Det är en uppfattning som delas av analytikerna som snittar en värdering på runt 105 euro. Det tycker jag känns helt rimligt och tar sikte på att aktien ska ligga mellan 100-110. Den har en tendens att guppa lite med verkstadskonjunkturen, så om det blir osäkerhet om vad ECB ska hitta på så försöker jag passa på att öka under 85 euro.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.