Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 1 april 2015

Mycket kapital kan snabbt lämna börsen i vår

Kapitalflöden får alldeles för lite uppmärksamhet när det spekularas om börsens utveckling. Särskilt nu när flöden ut från börsen ligger på lur.

En sak som oroar mig alltmer är att det kan vara mer pengar än man tror som ska ut från börsen om räntorna vänder uppåt eller någon av de finansiella oroshärdarna blir en kreditkris. Belåningen på aktier har varit nära kopplad till kostnaden på kapital och de senaste åren det stora utbud av pengar som QE skapat. Stiger räntan kan en nedgång accelerera snabbt om hävstången belåning gett börjar verka åt andra hållet (länk till Business Insider efter tips från Culi på Shareville, länk ).

Det är faktiskt lite svårt att se hur den amerikanska börsen ska klara den kreditkontraktion som är hela poängen med en aldrig så långsam och modest höjning av räntan. Det samma gäller för exempelvis en kreditkris inom oljeindustrin eller i något land (Brasilien, Venezuela och Grekland är några kandidater). Lämnar pengar börsen kommer det att svida. Men den amerikanska börsen är väl mer uppblåst en resten av världen? Nja, efter europeisk, japansk och kanske snart kinesisk QE är det inte så självklart. Den svenska marknaden ser bara rimligt prissatt ut till en billig krona och vi har ju, främst via hushållen, haft vår alldeles egna diskussion om vad som händer om lån minskar.

Frågan är om inte risken att kapital lämnar  börsen när räntan stiger är den största faran på nedsidan just nu. Även med stöd av bättre konjuktur är det nog där en korrektion ligger i korten. När är väl nästa fråga. När q1-rapporterna visar effekten av den starka dollarn och Feds junimöte närmar sig är väl en bra gissning.

Kanske är det läge att följa devisen "sell in may" men jag är mer tveksam till andra halvan "and stay a way" för kapitalflöden är trots allt inte fundamenta. Så får det bara falla lite kan nog den allt starkare reala ekonomin bära bolagens resultat högre, eller?

3 kommentarer:

  1. Jag tror tvärtom att man ska gå all in nu. Mitt största innehav är Novo Nordisk och jag kommer öka ännu mer där under våren och sommaren. Novo Nordisk(diabetes) kan bli ett av världens största läkemedelsföretag när deras preparat blir godkända i USA och Mexico.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju lite motstridiga signaler för närvarande. FTSE World Index är upp 3,5 procent det senaste året i dollar. Resten av vår och många andra marknaders uppgång är valutaeffekter och kapitalflöden mellan börserna. Det jag börjat oroa mig för är att med stigande belåning börjar nedsidan se brantare ut. Men i den reala ekonomin ser det kanske allt ljusare ut. Så hoppas du har rätt. Novo är hur som helst en nordisk pärla, så där ska man inte behöva gå helt fel. :)

      Radera
    2. Det är ju lite motstridiga signaler för närvarande. FTSE World Index är upp 3,5 procent det senaste året i dollar. Resten av vår och många andra marknaders uppgång är valutaeffekter och kapitalflöden mellan börserna. Det jag börjat oroa mig för är att med stigande belåning börjar nedsidan se brantare ut. Men i den reala ekonomin ser det kanske allt ljusare ut. Så hoppas du har rätt. Novo är hur som helst en nordisk pärla, så där ska man inte behöva gå helt fel. :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam