Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 19 april 2015

Fråga: gillar jag Diamyd och andra förhoppningsbolag?

Fick en fråga på Shareville om hur jag ser på Diamyd och mer allmänt på den typen av investeringar. Frågeställaren gav sig själv etiketten "nybörjare". Mitt svar nedan

Först frågan om Diamyd

Jag har inte kollat specifikt på Diamyd. Diabetsmedicin är ju förstås en nisch man inte säger nej till. Det har väl dock varit lite svårt med patenten? Skulle jag fördjupa mig skulle jag nog antingen spekulera i en rusning (som ju kom nu under våren) och sedan hoppa in och ut i god tradingstil. Eller också skulle jag börja titta på vilka konkurrenterna är och vad de gör. Det är lätt att glömma dem i forskningsbolag. Precis som det är lätt att glömma kostnader för och svårigheter vid lansering.

Allmänt om bolags olika faser och förhoppningsbolag

Jag brukar tänka på bolag som varande i faserna: förhoppning, förverkligande, tillväxt eller utdelning. Allra bäst brukar det gå när bolagen är på väg i över i en ny fas. När tillväxtbolaget börjar ge utdelning - eller för den delen när förhoppningsbolaget faktiskt börjar förverkliga sin affär genom vinstgivande försäljning. Jakten på de där övergångarna är dock också de mest kostsamma, eftersom man spekulerar i oprövade händelser. Kommer det bli ett nytt patent? Och kommer i så fall lansering och försäljning att lyfta? Den här svåra strategin kallas eventbaserade investeringar. Det är Rockräven i vår tävling expert på. Hur han jobbar har jag beskrivit i det här inlägget "Tävlingen: Rorckrävens lönsamma bottenfiske."   och här i inlägget "Gör som Rockräven i Börs-SM".

För de flesta är dock det bästa rådet att hoppa på när fasskiftet faktiskt ägt rum, snarare än att spekulera i att det kommer. Du missar mycket avkastning men sänker risken ännu mer. Så i exemplet Diamyd. Låt den rusa. Om de faktiskt börjar sälja med vinst, häng på den resan istället.

Ett särskilt problem med förhoppningsbolag (de som bygger på en framtida ännu inte i försäljning bevisad tanke) är att det är svåra för en investerare utanför den innersta kretsen. Det finns ju inte riktigt något rättvist sätt att testa tankar och analyser utan att till slut komma tillbaka till den entusiastiske entreprenören. Det där är lite synd för syftet med börsen är ju bland annat att möjliggöra finansiering av nya bolag. Men det är vad det är.

Mitt råd, som vi någorlunda lever efter, är att fyll på din portfölj från andra hållet. Börja med utdelningsaktier, komplettera med tillväxtbolag och lägg till något bolag som är i förverkligandefasen. Förhoppningsbolagen tycker jag ska lämnas till ägarna, riskkapitalister och traders.

... och så fick jag en frågan om man ska sälja allt och sticka nu

När det gäller hela börsen. Den är ju lite dyr, absolut. Alla har sin gissning min är att, eftersom den verkliga ekonomin fortfarande är på uppgång kommer det snarare bli en sättning när räntor stiger och kronan stärks än en genomklappning. Kontanter, lite defensivare aktier och löpande insättningar är väl möjliga sätt att hantera det på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam