Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 16 april 2015

2nd opinion testar min makrobedömning

Den största risken i mina investeringar är jag själv, så en andra åsikt är a och o. Riksgäldens Finansdag gav det tillfället för min makrobedömning. Här är resultatet.


Den här konferensen blev nästan som att få provet rättat (länk till min investeringsinriktning q1). På morgonen hade David Vestin och Heidi Elmer genomgång av Riksbankens teori och praktik när de sätter räntan, hur de tänker sig att transmissionsmekanismerna ska höja inflationen och förbättra ekonomin samt om det finns något som tyder på att det fungerar. Därefter gav Annika Winsth sin och Nordeas syn på ekonomin just nu. Slutligen gav Max Elger, statssekreterare på finasdepartmentet, regeringens bild av ekonomin. Trevligt nog var strukturen alla tre höll nästan identisk med den jag brukar använda, så det var bara att bocka och kolla vad experterna tycker och tänker.

Reslutatet blev så här:
  • Teorimodellen, som styr beslut och makrobedömning, är åtminstone i det enkla sammanhang en konferens ger att nivå och balans på utbuds- och efterfrågesida kopplas samman via finansmarknaden [samma som jag använder med samma indikatorer, skolboken funkar!]
  • Riksbanken är fast besluten att, ovasett, den reala ekonomin höja inflationsförväntningarna, dvs oavsett om tillgångsbubblor bildas men det tror de inte är fallet just nu [stämmer med min bedömning]
  • Ett av de viktigaste måtten (som jag också använder) på förväntningar är 5-årsräntan om 5 år. Räntesänkningen och kvantitativa lättnader (om än små) har höjt den under våren [en av de viktigaste poängerna i min analys och ett av skälen att jag tror globala långräntor är på väg upp]
  • Det finns utrymme för (Riksbanken) och det kommer användas (Nordea) för lägre räntor och utökade kvantitativa lättnader under våren [inte riktigt vad jag bedömt, kronan kan alltså pressas mer på kort sikt]
  • Nordea gissar på amerikanska långräntor (10 år) på kort sikt mot 2,20 och på lite längre (slutet av 2016) över 3 procent [samma som jag men långsammare]
  • Nordea gissar på att dollar och euro möts vid nio kronor men först mot slutet av nästa år [samma som jag men långsammare]
  • Amerikansk svaghet q1 var en tillfällighet enligt Nordea [jag har inte riktigt vågat gissa i den frågan men jag gissade åtminstone vad Nordea skulle gissa :) ]
  • Eu visar klara tecken på ett lyft om än från väldigt låga nivåer [nja, det har jag skrivit om men även att marknaden gått före, på konferensen var budskapet bättre läge än jag bedömt]
  • Kina kommer fortsätta öka sitt nettobidrag till världsekonomin, eftersom det nu är en stor ekonomi som växer långsammare  [hoppsan, det hade jag inte tänkt på]
  • Usa drar, Eu går mindre dåligt och Kina mjuklandar medan det ser svårt ut på tillväxtmarknader  [stämmer med min bedömning]
  • Svensk realekonomi ser toppen ut, inte minst konsumtion [nja, det är exakt det jag skrivit om men det här var nutid jag har pratat om nära framtid, kanske har tåget åkt utan mig]
  • Fortsatt låga råvarupriser trycker på inflation men gynnar ekonomin [stämmer med min bedömning]
  • Superkonjunkturen som man jämför med före 2008 ger för höga produktivitetsförväntningar [stämmer med min bedömning, viktig fråga som det skrivits för lite om]
Så totalt sett rätt bra träffbild (glöm inte att jag säkert har en"confirmation bias). Kanske inte så konstigt ändå, eftersom jag för det mesta går på det jag läser. Poängen för mig är mer att förstå vad som är med i priset än att överlista marknaden. Viktigast känns det att jag nog, trots allt simmar medströms med även proffsens makrobedömningar. Det verkar mer vara en fråga om en tajmimg exempelvis med placeringen i blankade amerikanska statspapper (Barclays).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam