Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 24 april 2015

Fråga: varför segar Cellavision före rapport?

Jag fick en fråga på Shareville (länk) om varför Cellavision segat sista månaden (ned 10 procent). Mitt svar nedan.

Väldigt vanligt i de småbolag jag haft och följt. Aktien rör sig efter rapport. Först för att några vill ut och andra vill in. Sedan kommer en period med "riktig" omprisning. Ny information analyseras och det kommer kanske någon rekommendation. Det brukar tillsammans ta ungefär en månad. Sedan somnar aktien in. Ofta dalar den lite då (få nya köpare men en och annan säljare). En månad före rapport är sista tillfället för insiders att handla. Efter det blir det ännu mer stillsamt. När rapporten slutligen närmar sig blir det lite småspararrörelser in och ut men det innehåller egentligen inte några fakta.

För egen del brukar jag köpa lite den här sista perioden, för tror jag på bolaget brukar det vara ett bra tillfälle att få rätt pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam