Volvo byter VD och gissar jag fokus. Renodling lär innebära att även tunga delar som VCE kan vara till salu.
Det blev tidigarelagd rapport när det var klart att Martin Lundstedt ersättare Olof Persson. 6,1 procents rörelsemarginal var bättre än på länge (3,9 procent förra året). Det räckte dock inte för att rädda vd-jobbet.
Fler lastbilar i Europa färre i Sydamerika och sämre än väntat i Kina, var intressanta nyheter (länk till di.se). Netto än en ökning var ändå en postiv nyhet. För marginalerna är det bra att Europas andel höjs och dollarn blir dyrare. Sydamerika är däremot inget guldägg längre. Jag gissar dock att det valuta och produktmix netto har höjt resultat en del. I och med att det operativa kassaflödet ändå är negativt är det sannolikt fortfarande en hel del kostnader för omstrukturering. Och det är kärnan. Kostnadsbesparingarna slår inte igenom i tänkt takt. Nu tror jag Volvo byter spår.
Anläggningsmaskiner minskar med 24 procent. Delvis en del av det globala frågetecken för investeringar som även SKF visade (men inte amerikanska bolag som GE, se inlägget "Rapportduell: GE mot SKF" länk).
Di.se drar slutsatsen att nya planer för Volvo IT är på gång - "Så vill Volvo stöpa om IT-verksamheten" länkad. Det kan säkert atämma men man byter inte vd av de skälen. Troligen har insikten kommit att marginalmålen hör till en svunnen tid, som Dagens Industri skrivit om tidigare. Det var en era av superkonjunktur och storkartell, inte så lätt att återskapa. Nu väntar nog därför ett strategibyte. Med ett ovanligt svagt Industrivärden tror jag att Gardell går som han vill och bolaget styckas. Sälja anläggningsmaskinerna lär stå högt på den listan.
Eller så här, det lär åtminstone vara det marknaden kommer tala om i Volvo från och med nu. Välkommen till jobbet som styckmästare Martin Lundstedt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.