Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 2 april 2015

Aktier som (kanske) klarar utflöden från börsen

Allt högre belåning skulle kunna leda till att pengar lämnar börsen om räntor och krediter stramas åt i vår. Om det blir så vilka aktier skulle klara sig bra i det i övrigt goda börsklimatet?

Igårdagens inlägg funderade jag kring effekterna av en stramare finansmarknad i vår. Jag fick mothugg i kommentarerna, vilket jag förstås gillar. För egen del tycker jag det är helt rimligt att vara positiv både till hela börsen och enskilda bolag just nu (eftersläntrarna). Det finns ett stort överskott på tillgångssidan och en tydligt begynnande återhämtning på ekonomins efterfrågesida. Särskilt konsumtion och särskilt i Usa ser starkt ut men vågorna sprider sig över klotet och det ser på det hela taget ganska bra ut i den reala ekonomin.

Men... för det finns ju ett sådant. En lång period med billiga pengar har dock lämnat spår. Det ha lett till att tillgångspriser stigit snabbare än avkastningen, vilket syns på börsernas p/e-tal. Det har även ändrat hur investerare söker avkastning. Det sistnämnda var det som framgick i den länkade artikeln i förra inlägget. I jakt på avkastning har investerare höjt sin håvstäng för att nå krav från pensionsfonder med flera. Det är inte säkert att det här ställer till det precis nu men risken finns.

Hur tänker jag för vår portfölj just nu? Först och främst är jag väldigt osäker, så jag försöker ligga nära nyhetsflödet och är beredd att ändra mig. För det andra har jag försökt försvara porföljen på olika sätt, som jag skrivit om tidigare. För det tredje letar jag bra bolag som jag tror inte behöver påverkas allt för mycket av finansmarknaden men kan ha glädje av att den reala ekonomin går åt rätt håll.

Skistar känns som ett bolag som gynnas av starkare konsumtion och den billiga kronan (folk stannar hemma). Duni borde också kunna klara sig bra, även om till p/e på knappa 20 har en del avkastningajägare redan hittat hit. Om kronan och euron skulle stärkas mot dollarn är istället Clas Ohlson intressant. Särskilt en starkare krona känns rimlig.

Vitrolife kommer ägna året åt att integrera Fertilitech. Doro är ett annat bolag där nyligen gjorda förvärv och den egna affären nog kommer i förgrunden även om börsen knakar. Aq tuffar på och styrs mest av industriproduktion och att aktien är "upptäckt" inför sitt listbyte. Fenix Outdoor känns lite liknande. Lite åt det hållet går mina tankar just nu.

4 kommentarer:

  1. Fyra placeringsförslag:
    Scandi Standard och New Wave känns som naturliga defensiva val att parkera sina pengar i. Oriflame har kostat över 500 kr för några år sedan och borde vara i ett turn-around läge nu, alternativt köps dom ut från börsen av ägarfamiljen Jochnick+riskkapitalbolag. Samt Nordnet som gynnas av ökat aktieintresse i Danmark och fler avlut generellt i Sverige och övriga Norden .

    SvaraRadera
  2. Tack! Scandi Standard har haft stora investeringar och lite låg lönsamhet men det är ingen dum tanke. Aktien såg inte så uppblåst ut sett till p/s-tal. New Wave är likt några av de bolag jag själv tänkte på. Vet inte riktigt vad Thorsten Jansson har för planer för närvarande men det brukar vara spännande. Oriflame känns lite för svårt för mig - bolagsrisk, ägarrisk, svår affärsmodell och hög landrisk. Det är mycket att hålla reda på men kanske en möjlighet för den skicklige. Nordnet känns kanske lite sent i den här cykeln, eller?

    SvaraRadera
  3. Intressant. Kan vara helt rätt att göra som du i detta läge och även jag har delvis positionerat mig för fortsatt låg ränta, lågt oljepris och därmed bra marginaler för "vanligt folk" att konsumera. Min allmänna strategi är dock snarare att skydda mig mot försämrad konjunktur/realekonomi (mitt skydd mot finansmarknadens nycker är att köpa billigt och att vara långsiktig). Därför viktar jag mig ganska mycket mot bolag/branscher som klarar sig bra utan medvind av konjunktur och därmed borde ha begränsad fallhöjd när signalerna försämras och riskviljan därför minskar. Två favoriter vars drivkrafter inte alls korrelerar med OMX överlag är NGS Group och Cloetta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läsvärd tanke och välkommen till bloggosfären. Jag har varit inne och kollat på din blogg. Rekommenderar övriga ett besök dit! Länk i högerspalten eller via namnet "Aktiejuristen"

      Ja, skulle det komma en global lågkonjunktur i närtid, då skulle vi nog prestera riktigt dåligt. Skulle den ha sitt epicentrum i Usa så skulle det svida ännu mer. Min inställning är dock att man får positionera sig utifrån sin övertygelse och försöka göra sitt bästa löpande. I slutändan är det trots allt risk man får betalt för.

      Cloetta är alltid intressant men p/e över 30 känns lite dyrt? Bemanning i välfärden kommer säkert fortsätta efterfrågas men lite svårläst poltiskt läge är det väl för NGS? När det gäller konsulter är jag också allmänt lite orolig för deras marginaler. Det verkar vara svårt att förs vidare löneökningar som prishöjningar just nu.

      Gillar att båda bolagen har ganska lite med de stora flödena på börsen att göra.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam