Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 23 april 2015

Jag vet när FED höjer räntan

Jag plockade upp ett kärt ämne härifrån i mitt senaste inlägg på Nordnetbloggen - "Billiga pengar styr börskurserna" (länk). När stiger räntorna och vad händer då.

Ni som läser här vet att jag har ett, hur ska jag säga, hjärta som klappar för makroekonomi. Noterade att 107 inlägg sedan jag började blogga i höstas har etiketten "Makrobedömning". Det är väl några i veckan det. Det är väl tur det, för då hinner slumpen med i svängarna och man har från och till både rätt och fel i olika bedömningar. Förhoppningsvis är resonemangen ändå så vettiga att det bidrar till bra diskussioner och att man själv lär sig något.

Så vad kan vara fel med inlägget på Nordnetbloggen?

Vi är tungt positionerade mot stigande räntor och bättre konjunktur - som jag utvecklar i det här inlägget "Inriktning för våra investeringar q2" (länk). Nyckeln i den bedömningen är den här bilden

Bilden visar sambandet mellan långräntor/kalkylräntor och priset på aktier och andra tillgångar. Den gröna linjen är högkonjunktur och den röda lågkonjunktur. Jag hoppas på situationen när långräntorna och förtroendet i ekonomin stiger samtidigt. Det kan dock förstås bli tvärtom. Vår portfölj är dåligt rustad för problem i den reala ekonomin. Det blev smärtsamt tydligt när jag missbedömde amerikanska jobbdata för några veckor sedan - vilket är beskrivet i det här inlägget:"Usch vilken felbedömning av jobbdata" (länk). Faktum är att det nästan var det sämsta som kunde hända, eftersom det även slog mot vår övervikt i dollar. Det sved och i april har vi tappat mot index. 

En annan, för portföljen, lägre risk, är om det finansiella systemet får en chock. Så länge effekten av exempelvis en Grexit främst leder till lägre räntor kommer nämligen stigande tillgångspriser delvis väga upp att vi har blankade amerikanska statspapper i portföljen. I den situationen skulle vi förlora mot index men klara oss hyggligt i en absolut mening. Skulle dock chocken fortplanta sig ut i den verkliga ekonomin skulle vi återigen ligga risigt till med dubbel exponering åt fel håll.

Däremot finns det en hel del saker vi är ganska bra skyddade mot. Exempelvis om högre räntor sänker multiplar på börsen. Kombinationen av innehaven i exempelvis Lundin och BMW går också lite åt olika håll och sänker risken om oljan rör sig oväntat.

Så, jag vet inte om vi är bättre skyddade än någon annan mot problem på börsen. Det jag däremot hoppas är att jag tar den risk jag själv valt. Är jag, vilket det saknas generaliserade bevis för, smartare än en pilkastande apa, så är det något bra. Är jag å andra sidan åtminstone lika smart som apan, vilket det finns starkare forskningsstöd för, så gör mina ansträngningar ingen skada. Det är kanske lite som att sitta i en sådan där barnvagn med ratt. Det känns bra att vrida lite på den men i längden är det kanske någon annan som kör. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam