Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 5 april 2015

Riktigt läsvärda bloggar

Det är numera inte så svårt att hitta information men desto svårare att sålla i flödet. Det gäller även bloggar om investeringar. Här kommer några tips om de jag gillar bäst just nu.

Vad ska man med en blogg till?

Jag gillar att läsa, antagligen mer än vad som är effektivt för en investerare. Prenumerationerna är Financial Times, Economist, Businessweek, Affärsvärlden, Privata Affärer, Aktiespararen och Börsveckan. Mycket tid ägnas också åt SeekingAlpha och Finanzen.net (båda rekommenderas varmt). För data finns även Börsdata och Yahoo Finance. Lägg till det en hel del från WSJ, Business Insider, MarketWatch och Dagens Industri. Diverse nyhetsbrev (förvånansvärt mycket information går att få den vägen), exempelvis IG, Stockpicker, Tradingportalen och Redeye (särskilt bra är bevakningen av mina småbolag). Lägg till det att de prenumererade tidningarna har nästan oändliga utbud att leta i (riktigt bra är de utländska FT, WSJ och Economist - här har de svenska en del att lära även om DI är på god väg).

Väldigt mycket av det jag läser kommer numera från Twitter - där jag aldrig upphör att förvånas över hur kvalitativ information som länkas helt gratis. Nordnetbloggen läser jag också med behållning. Sparpodden är en av flera poddar som är värda uppmärksamhet. Ovanpå det här kommer läsvärda produkter som SEB Investment Outlook. Det finns dessutom mycket fler offentliga produkter än man i förstone tror, som t.ex. World Outlook från OECD eller IEA:s råvarurapport. Jag har även en inloggning på Kinas statistikbyrå och går regelbundet in och kollar swapräntorna på FED St Louis, för att nämna två exempel. Ofta går det dessutom att hitta långa välskrivna analyser av proffs om både branscher och företag (när jag köpte Danske Bank för något år sedan började jag med att läsa en genomgång på 100 sidor av Europas större banker som någon vänlig själ på ett tyskt fondbolag lagt ut rakt på nätet). En välskriven konsultrapport är sällan mer än några klick bort (prova!), ibland är det bara reklamdelen med sammanfattningen som är tillgänglig men det brukar räcka långt. Sökningar via Google, allehanda branschtidningar och diverse forsknings- och studentuppsatser bidrar också. Kolla t.ex. in NYU Sterns branschgenomgång av wacc-räntor. En annan fantastisk gratiskälla är Ekonomistas (länkad bland bloggarna). Det är helt enkelt inte svårt att få tag i enorma mängder information. Allt kan sedan löpande diskuteras på Shareville.

Så vad ska man egentligen med en blogg till? Sålla och samtala är mitt svar. Mitt eget bidrag är att försöka offentligt bearbeta det jag läser. Det hjälper mig att fatta bättre investeringsbeslut och kan kanske bidra till att andra hittar rätt i informationsfloden.

Några som lyckats

Två bloggare jag gärna läser är Sandmannen och Aktienovisen. Sandmannen är en av de där som verkligen utstrålar sunt förnuft. Filtreringen av nyhetsflödet genom Sandmannens funderingar väcker en hel del tankar och får en att läsa vidare i ämnet. Det här är några bra exempel (länk till inlägg om köp av Railcare och Rottneros eller den här genomgången av en bra investeringsstrategi länk). Aktienovisen har den goda egenskapen att kunna samla in fakta från många olika ställen och öppet delge dem till omvärlden, kolla in den här bokrecensionen som ett exempel (länk). Därtill har han en av nätets intressantaste projekt med sin veckoportfölj (länk). Räkna med att den kommer växa både i ekonomiska termer och i antal följare. Både Sandmannen och Aktienovisen har även läsvärda twitterkonton.

När det gäller djupdykningar måste Aktiefokus nämnas. Värdeinvesterarna Martin och Kenny som har bloggen kompletterar varandra bra. Ett bra exempel på Martins öppna och resonerande stil finns i det här inlägget om Bulten (länk). Kenny är bra på att borra vidare i sina analyser och det blir ofta imponerande genomarbetet, som i den här sammanställningen av data för danska banker (länk). Det är inte för inte som bloggen nämnts i Affärsvärlden. Den som gillar värdeinvesteringar kan titta på webbtidningen de ger ut tillsammans med några bloggkollegor (länk). Båda finns på twitter.

En annan intressant blog, från omvärldssynpunkt, är Hankmans  Precious Metals and Energy. Namnet är numera missvisande och bloggen kan bäst beskrivas som en svensk version av zerohedge. Inte det sämsta. Hankman är bra på att ha fingret på pulsen som framgår exempelvis i det här inlägget (länk). Där framgår för övrigt även det hopplösa projektet att försöka tjäna pengar på bloggande. Den som vill följa Hankmans egna investeringar gör det bäst här (länk).

Sedan finns det några bloggar som förutom att vara kloka och kunniga är så trevliga att de inte riktigt går att motstå. Hit hör Spartacus Invest. Riktigt bra artiklar, som den här (länk) om högutdelningsstrategier (super dividend). Spartacus är god vän med svenska språket, så oavsett ämne är det alltid lättläst. En annan flyhänt bloggare är Våra placeringar. Ett bra exempel är det här inlägget om sharing economy (länk). Allt väsentligt framgår och texten flyter som rinnande vatten. Av samma skäl förtjänar Ruters investeringar ett omnämnande. Läs exempelvis den här informativa och pricksäkra beskrivningen av besöken på årsstämmorna på Diadrom och Castellum (länk). Ett extra plus också för att Ruter bidrar med eget material, som just att återge info från en årsstämma. En trevlig ny bekantskap som ska bli spännande att följa är Aktiejuristen. Här är en läsvärt inlägg om fastighetsbolaget NP3 (länk).

Det var några av de bloggar jag läser. En bra start för den som letar vidare är annars Värdeportalen (länk). Vilka favoriter har ni andra?

10 kommentarer:

  1. Med risk för spam så skriver jag en kommentar till eftersom jag just nu gillar din blogg, med väldigt frekventa och intressanta inlägg. Annars är en av mina favoriter också aktienovisen och har tagit till mig hans veckoinvesterimgar och gjort om till dagsinvesteringar. Läser några av de du nämnt men också petrusko som har bra tankar samt ett kul twitterflöde...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt med kommentarer! Noterade när jag läste mer på din välskrivna sida (nu länkad) att vi verkar ha en del gemensamma nämnare, som ålder och pension i Nice.

      Radera
  2. Med risk för spam så skriver jag en kommentar till eftersom jag just nu gillar din blogg, med väldigt frekventa och intressanta inlägg. Annars är en av mina favoriter också aktienovisen och har tagit till mig hans veckoinvesterimgar och gjort om till dagsinvesteringar. Läser några av de du nämnt men också petrusko som har bra tankar samt ett kul twitterflöde...

    SvaraRadera
  3. Tack för omnämnandet! Det jag saknar från många andra bloggare, dagstradare och twittrare är deras track record, resultat eller avkastning. Avkastningen är det som i slutändan räknas, är de verkligen framgångsrika eller är avanza zero bättre än dem i längden? Hur noga bör man lyssna på dem? Med en grävskopa salt eller inte liksom? =)

    SvaraRadera
  4. Tack för länkning och omnämnande! Du har själv lyckats få ihop en gedigen blogg med många intressanta inlägg.

    SvaraRadera
  5. Tackar ödmjukast för omnämningen. Jag hyser stor respekt för ditt makrokunnande och du är verkligen beläst. Undrar hur du hinner med att läsa så pass mycket indata som du verkar göra? Dygnets timmar är svåra att tänja ut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger det samma! Man känner sig ju lat som inte hinner läsa ens hälften av det Gottodix hinner läsa! :D

      Radera
  6. Hemligheten är mobiltelefon och halvdant föräldrarskap :)

    SvaraRadera
  7. Bra lista, läser själv i stort sett alla du länkat. Blev förvånad att jag är omnämnd (och tycker egentligen inte att jag förtjänat det än), men tack! Jag hoppas kunna leverera lite tänkvärt material framöver trots begränsad tid att lägga på skrivande. Passar på att tacka för en bra blogg, tycker du skriver väldigt bra och det märks att du läser mycket för du har en imponerande bredd i det du skriver om. Keep it up!

    SvaraRadera
  8. Tack för omnämnandet!
    Det är väldigt kul med så många bra bloggar, mycket trevligare källa för information både innehållsmässigt samt personligt. Ser ut som en bra lista att börja med :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam