Ännu ett exempel på det stora överskottet på världsekonomins tillgångssida. Private equity har med hög belåning köpt båtar som ingen behöver. Därför lär det dröja innan shipping blir lönsamt igen.
Ett återkommande tema på den här bloggen är att allt som krävs för att producera finns i överflöd just nu. Kapital, arbetskraft, råvaror och teknik - det saknas egentligen ingenting för att driva på investeringar och konsumtion. Det är mekanismen däremellan, finansmarknaden som fungerat knackigt.
Ett konkret exempel ges i dagens FT (länk). När priset på pengar dumpades 2008 flöt
ett överskott på kapital i väst till investeringar i den tidens viktigaste tema - en kinesisk superkonjunktur. Problemet var att den kom av sig när efterfrågan i väst vek
Nu lever vi i en värld där alla produktionsfaktorer finns i överflöd.
Bolag inom private equity imvesterade exempelvis stora och högbelånade belopp i den tillsynes evigt växande fraktmarknaden. Nya båtar har ökat utbudet av fraktutrymme med 5 procent årligen sedan 2009. Samtidigt sjänk efterfrågan snabbt de första åren av finanskrisen och det är bara i Usa den återhämtat sig. Europa, som är Kinas viktigaste marknad, har fortfarande långt kvar. Det här håller nere fraktindexet Balitc Dry Index på historiskt låga nivåer.
För varianten Dirty Index ser det aningen bättre ut men det beror bara på att det gigantiska överskottet av olja har tankats på båtar som ligger och guppar på havet i väntan på köpare. Jag såg förresten en annan intressant notis i det ämnet
Satelitbilder visar att Iran har fulltankade båtar vid sin kust (det syns för båtarna ligger lågt i vattnet). Skulle sanktionerna lätta som ett resultat av pågående förhandlingar finns det således ännu mer olja som ska ut på marknaden.
Den här logiken - att billiga pengar investerades i ökad tillgång på insatsvaror, främst råvaror, finns i hela ekonomin. I Sverige har vi ju bland annat haft några optimistiska gruvprojekt i den här genren. Ett resultat är att det kommer dröja innan priser på tillgångssidan stiger med ökade investeringar och konsumtion. Risken för en klassisk överhettning är alltså ganska liten. Sökljuset för den nervöse ska nog därför ligga kvar på finansmarknaden. Kreditkontraktion (betala tillbaka skulder) är en större risk än överhettning.
En annan möjligen mer konkret slutsats - det lär dröja innan shipping är en uppenbart bra investering igen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.