Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 16 mars 2015

Framtidens aktiesparande

Nya konsumtionsmönster är spännande. Många har nog känt att det är något fel med fondsparande. På Aktienovisens blogg (länk) kan man följa hur framtidens aktiesparande kanske kommer att se ut.

Ett gäng trender påverkar all konsumtion just nu. Den viktigaste är timglaskonsumtionen. Överallt slår billigt eller premium ut mellanskiktet. När distributionsnät var avgörande, var det tvärtom. Försäljningen styrdes av hur långt förgreningarna i banknätet nådde. Säljaren på banken sålde mycket av samma till många. Det gynnade standardiserade men inte särskilt billiga alternativ. Ordet "allemansfond" visar vad det handlade om. Den tiden är förbi. Indexfonder, Didner&Gerge och ETF fanns inte på farfars tid.

Den andra trenden är förstås digitalisering. Jag trodde inte mina öron när SEB för ett tag sedan svarade att tyska aktier köpte man fortfarande via blankett på ett bankkontor till en kurs som meddelades efteråt. Priset var över 600 kronor före courtage och växlingsavgift. Tala om tidsmaskin. Tur att Nordnet, Avanza och några till för evigt ändrat förutsättningarna.

Den tredje trenden är commoditization. Produkterns bryts ned i enkla, billiga och standardiserade enheter. Tänk smågodis i butiken. Ta så mycket du vill. Det kostar 9,90 hektot hur som helst. Hemligheten är att du hittar samma gelehallon överallt. Då är det väldigt svårt att börja sälja dessa gelehallon för 20 kronor hektot. Avanza förmedlar enstaka aktier för 1 krona styck. Välkommen till godisbutiken. Långt borta är tiden det krävdes ett telefonsamtal, fasta orderstorlekar och ett resonemang med en mäklare (eller med en bankman som i sin tur ringde en mäklare). Google funderar förresteen på att göra aktiehandel till en gratistjänst i webbläsaren, som en del av sin sökmotor.

Den fjärde trenden är indidualisering. Alla vill kunna köpa precis vad som helst när som helst. Jordgubbar på julafton - självklart. De där snygga skorna som du såg på Youtube igår? Omdelbart. En etf som blankar olja och köper vindkraft - två klick bort. Det som är väldigt svårt att sälja i den miljön är paket med hemligt innehåll - som exempelvis  de flesta Sverigefonder.

Det femte är sociala beslutsprocesser vid köp. För i tiden fanns det identifierbara steg i en inköpsprocess. Något skapade intresse, du orienterade dig och slog så småningom till. Försäljningen var att annonsera brett, seran få kunden att komma till bankkontoret, bjuda på kaffe, berätta om produkten och förhoppningsvis lägga ännu en såld allemansfond i den egna högen i kontorstävlingen om bäste säljare. Numera är det någon annan som tipsar om en produkt och att du är pålitlig säljare. Du får ett kort ögonblick med kunden som redan bestämt sig. Kan du påverka eller bli en del av de där säljskapande samtalen är du lyckligt lottad. Facebook är ett exempel. Shareville ett annat.

Allt det här har Aktienovisen fångat. Via sin utmärkta blogg och Shareville pratar han investeringar med en stor krets men inga säljare. Det leder, som namnet antyder, fram till något styckvist inköp till "veckoportföljen". Fram växer steg för steg en individuellt utformad fond. Den har bra riskspridning och, jämfört med fonder, ett lågt pris. Det finns inget som tyder på att den skulle underprestera på sikt. Dessutom blir det exakt den fond Aktienovisen vill ha. Låter som framtiden tycker jag. Man kanske skulle leta upp en etf som går kort i fonder och lång i aktier :)

1 kommentar:

  1. Tiden får väl utvisa hur bra jag är som "fondförvaltare" :D

    SvaraRadera

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam