Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 9 mars 2015

Tankar kring småbolag

På Shareville tipsar småbolagskunnige Value Growth om hur han väljer case. (länk). Bolagen (inte nödvändigtvis aktierna just nu) han gillar är Nibe, VBG, Bufab, Systemair och Kabe.

Mycket läsvärt. Fem bra bolag. Jag skulle känna mig lugn med ledning och bolagskultur i alla dessa. Beprövad affärsidé och affärsmodell finns också, liksom kassaflöden. Så det jag skulle titta på  jag grävde vidare är mest yttre faktorer och förstås att inte betala för mycket.

För den här typen av verkstadsbolag tycker jag köparmakt, trend i underliggande marknad och konjukturen är särskilt  viktiga. Min erfarenhet är nämligen att ledningen i små (nåja) rekorderliga bolag lättare än andra fladdrar runt när det blir problem. Det kan vara banken som bråkar om likviditeten. Eller en storkund som hoppar av eller kräver lägre priser. En kundgrupp kan få ont om pengar eller ledsna på att köpa husvagnar. Och så vidare. Så tipset tycker jag är att lita på ledningen och titta runtom bolagen istället. När jag köpte Bulten runt nyår satt jag en dag och läste internationella branschtidningar om fästelement, som ett exempel.

När det gäller priset har jag lärt mig att de här bolagen dels måste prissättas på normaliserad försäljning. Det svänger så man får vara försiktig med dagsaktuella multiplar. Dels brukar de stiga sent i konjukturen, när de blir "upptäckta" igen. Det är nu det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam