Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 15 mars 2015

Avkastning med låg risk i minusräntans land

Läser in mig inför en uppdaterad makrobedömning. En detalj jag funderar på är vad alternativet till minusräntor är just nu. Kanske är svaret att gå kort i statspapper och lång i rimligt avkastande företagsobligationer. Det är att lägga sina pengar på en bättre ekonomi, tror man inte på det är nog alternativet helt enkelt kontanter.

I den läsvärda SEB Investment Outlook (länk) rekommenderar banken högavkastande företagsobligationer som ett alternativ till kontanter eller räntesparande. Nordea var för övrigt inne på samma linje på Privata Affärers Stora placeringskväll. Spontant fick jag, som räknar med stigande räntor, nervösa ticks av det rådet. Om långa räntor börjar röra sig uppåt kan det slå flerfalt mot lite mer riskfyllda företagsobligationer. För det första faller avkastningen när obligationsräntorna stiger, för det andra kan kapital som inte hör hemma på högriskmarknaden leta sig tillbaka till säkrare papper och för det tredje är det just högriskbolagen som kan få problem att klara sina betalningar om räntorna stiger. Samma resonemang gäller för övrigt för flera tillväxtmarknader, med Brasilien som det extrema exemplet.

Ett dåligt råd således? Nja, jag tänkte några varv till på det. Skälet att de båda bankerna rekommenderar produkterna är att de ser en rimlig bolagsrisk i förhållande till avkastningen. Den reala ekonomin ser ganska bra ut och då är några procents ränta på bolag med hanterbar risk ett bra alternativ.  Den som tror att nu kommer lågkonjunkturen ska förstås inte trixa med den här typen av investeringar, då finns det inget som slår cash. Oavsett ränta. Jag tror dock inte att 2008 lurar bakom hörnet, så den delen av bankernas tanke sympatiserar jag med.

Utifrån mitt perspektiv blir därför slutsatsen att den som söker avkastning till låg risk och tror att ekonomin är på väg uppåt bör gå kort i statspapper och lång i företagsobligationer. Det är förstås ett lite komplicerat upplägg men när tanken är identifierad kan man leta enklare varianter. Varför inte köpa aktier i ett bolag som gynnas av högre räntor, som ett stort livförsäkringsbolag eller för den delen i SEB, och kombinera det med aktier som nästan är som obligationer - exempelvis något inom telekom.

För egen del är jag nog på väg in i ett lite annat upplägg. Jag tror nämligen att rörelsen bort från kassaböcker i bolagsform kommer att accelerera. Det sagt med lite funderande förstod jag vart fall tanken med bankernas förslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam