Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 30 mars 2015

Är Kraft Heinz en nyttig investering?

Ytligt verkar nya Kraft Heinz vara smaskens för en värdeinvesterare. Risken finns dock att det här är en fet katt som får svårt att hålla tempot uppe framöver. Jag är intresserad men tvekar.

Warren Buffet har menyn klar till sin 85-årsdag. Det blir varm korv från Oscar Meyer med ketchup från Heinz och till det ost från Kraft Singles. Efterrätten är Jell-O och allt sköljs ned med en härligt sliskig Kool Aid (den som vill kan ju ta en Fanta från en av Buffets andra stora innehav). Låter det amerikanskt, barnsligt, industriellt och kanske aningen onyttigt? Nästa fråga - är denna förra seklets formel för världsherravälde fortfarande relevant? Den frågan ställs i två artiklar som kommenterar affären mellan Heinz och Kraft Foods (länk till Economist och länk till FT).

Någonstans där börjar mina tankar kring det här nya bolaget. Säkert kommer det så småningom kosta ungefär som Unilever, dvs p/e runt 20-25. Båda kanske blir lite billigare om räntorna stiger, så det ska inte vara omöjligt att hitta ett köpläge. Utdelningar lär vara trygga och tittar man bakåt stabila och växande. Jag har inte kollat men betvivlar att belåning är ett problem. Ledningen är kompetent  (särskilt nu när Buffet och hans partners klivit in). Det är helt enkelt ett bolag som vid rätt tidpunkt seglar igenom Grahams tester för den defensive investeraren.

För min del brukar jag tänka på att bolag går igenom fyra faser. Förhoppning, etablering, tillväxt och utdelning. De bästa köpen brukar vara när ett bolag precis gått in i något av stegen. Då återspeglar inte priset det verkliga värdet ännu. Alla är vana att leta nästa raket men för få, är min erfarenhet, letar efter övegångarna i senare faser. Det samma gäller misstaget att ligga kvar för länge i bolag som inte förmår gå vidare. Även här känner de flesta igen sig i problemet att inte hoppa av ett dåligt förhoppningsbolag i tid men få tänker på att lämna de snart utrangerade utdelningsmaskinerna i tid.

Det är därför frågan i inledningen gnager - håller affärsmodellen på att vittra sönder i internationella mattrender och hälsosammare leverne? McDonalds och PepsiCo är två andra bolag i samma sits. AT Kearney påpekar t.ex. att tillväxten framåt i många segment där Kraft och Heinz verkar är platt eller fallande under kommnade år.

Å andra sidan finns det ganska starka tecken på att konsumtionsmönster globaliseras. Lite är bolag som Kraft Heinz (som det nya företaget ska heta) matvärldens HM. Nyckeln kanske inte är produkterna utan distributionen och närheten till reklamens hemvist på jorden - Kalifornien. Poängen kanske inte alls är inplastade ostskivor och illgul senap utan att Usa är drömmarnas land. Det är inte vad de just nu serverar sina 6-åringar utan vad de bjuder på imorgon. I så fall finns ett av de intressantaste casen på aktiemarknaden i ett bolag som Kraft Heinz. Det tål att funderas på, vilket går alldeles utmärkt för just nu är utmaningarna för stora och priset för högt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam