Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 30 juni 2015

Vem ska göra vad i börsoro?

Det är rörigt på marknaderna just nu. En bra fråga är hur olika typer av investerare ska tänka. Så här tänker jag.

Världen precis nu
Morgonen började med Grekland, Ukraina och Puerto Rico mer eller mindre i konkurs och en börs i Kina på gränsen till kollaps samt ett utspel från FED att de bara tänker låta amerikansk ekonomi styra sin räntebana. 

Lägg till det några teman under ytan, som att obligationer och särskilt de med högre risk nog är i en bubbla samt förra veckans uppblåsade diskussion om att nu har det till slut blivir för dyrt på börsen. I skuggan av det här körde Irans atomförhandlingar fast, något som direkt påverkar den redan röriga oljemarknadnen.

Å andra sidan fortsätter det regna in starka konjunktursignaler. Idag från brittiska konsumenter och igår från både producenter och konsumenter inom EU. IMF gjorde även ett utspel att USA inte bör höja räntan förrän läget är så tryggt att den inte behöver sänkas igen. Problemet är nämligen att om det skulle vända nedåt startar räntan så lågt, även efter en höjning, att den inte kan sänkas tillräckligt.

Det är helt enkelt allt som allt fler och starkare signaler kring ekonomin än normalt.

Så hur ska man tänka och vem ska man lyssna på?

Risker att ta på allvar
För det första brukar jag försöka bestämma mig för vad jag tror när jag lyssnat på hela det digra flödet av nyheter och analyser.

Netto allt, tror jag ändå att det är uppåt som är den underliggande riktningen på världens börser ett tag till. Det är dock tydligt att riskerna är högre än på länge. 

Det sistnämnda är något man behöver förhålla sig till. Det är precis det läget av intrasslade risker och möjligheter där det kan bli både korrektioner och plötsligt styra in i en krasch.

Jag tänker så här. Det går inte att veta vad som händer men det är rätt tydligt skyltat att vi nu lämnat motorvägen och svängt in på en spännande bergsväg med stupet intill oss.

Vår riskprofil
Det skrivs titt som tätt om investeringsprofiler och strategier baserat på hur länge du ska spara. I en marknad som går spikrakt uppåt eller är i fritt fall spelar det där inte så stor roll. Köp något är rådet i det första fallet och sälj är tipset i det senare. Nu, när allt är huller om buller spelar det däremot roll hur du vill köra din sportbil utmed branten.

Vi är aktiva investerare som hela tiden försöker styra riskens omfattning och inriktning så att det passar med min bedömning av nuläget och framtida behov av handlingsutrymme. Det här är vårt ganska omfattande paket av åtgärder varav de flesta var på plats redan före Grekland.

Alltid
1. Vi har i grunden en väldiversifierad portfölj med 15 postioner (som alla inte alltid är fyllda) med investeringar i olika branscher, på tre olika marknader i olika valutor och i bolag med olika storlek. Dessutom är hur mycket vi investerar en del av familjens planering. Det är bottenplattan i vår riskhantering.

I vår aktuella inriktning (som vi fastställer per kvartal)
2.Vi försöker ligga med kontanter motsvarande en placering i vår portfölj
3. Jag vill skydda oss mot effekten av högre räntor och har därför en etf med blankade amerikanska statspapper
4. Vi är överviktade mot dollar och har en hel del verkstad, därför har vi olja för att balansera upp lite.
5. Jag undviker även till synes bra investeringar i tillväxtmarknader och en del branscher just nu, för att jag tycker risken är för hög.

När Greklandskrisen eskalerade
6. Jag tycker nuläget är allt annat än transparent. Därför vill jag, tillfälligt, ta ned risken. Det har jag gjort genom att köpa en mindre post (nu 6 procent av portföljen) bearfonder.

Med andra ord är det ännu så länge ganska små åtgärder vi vidtagit specifikt med anledning av Grekland och vi ligger fortfarande ganska hårt viktade för en uppgång. Vi får väl se vad som händer framöver. Det kan visa sig att vi behöver  sänka risken mer (eller att vi borde ha gjort det).

Som sagt - så tänker jag för vår portfölj. Det är ganska offensivt och aktivt. Andra med lägre tolerans för förluster bör nog vara mer defensiva.

Månadsspararen
Jag får en del frågor. En vanlig just nu är från någon nedanstående grupp och brukar uttryckas som - vad gör jag nu? Här är hur jag tänker.

Många månadssparar en, för den egna ekonomin, ganska obetydlig summa i fonder. Nu kanske jag är orättvis men jag tror en del i den här gruppen blir oroliga först när den ständiga strömmen av händelser i ekonomin når allmänna nyhetsmedier.

Lite onödigt. För med den sparprofilen de flesta har, i indexfonder (förhoppningsvis) eller olika storbanksfonder är det bästa helt enkelt att ligga still och vänta på bättre tider. Problemet är att det nästan inte går att reagera i tid i fonder. Dessutom är det ofta svårt, åtminstone i storbanksfonden, att veta vad det är man egentligen äger. Det är lite motsägelsefullt att först överlåta förvaltningen på någon annan och sedan försöka agera som ett proffs när det blir svårt.

Den som behöver sina pengar snart ska dock vara medveten om att nu är risken hög och det kanske av det skälet är läge att sälja en del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam