Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 11 juni 2015

Blippar från bloggrannarna

Mycket av det bästa jag läser behöver hittar jag i högerspalten här på bloggen. Nämligen i länkarna till andra läsvärda bloggar. Här hittar du vägen till några av deras kloka tankar just nu.

Är börsen dyr?

Investerarfysikern har en läsvärd genomgång av olika bloggares tankar om börsen just nu. "Kommer kraschen nu?" (länk). En träffsäker iakttagelse är att nätet delas in i de som ser mer till konjunkturen och de som ser mer till aktiemultiplarnas utveckling. Log också lite när jag i kommentarsfältet såg signaturen Lars konstatera att alltid har vi bloggare något att oroa oss för. Först var det bostadspriser, sedan var det peak oil och nu är det den stora kraschen. Det kan ju vara så att det känns smartare att skriva negativa utsagor än att glatt ropa "Nu dubblas börsen igen". Jag får fundera på om jag själv tillhör de som försäkrar mig genom att skriva mer defensivt än jag faktiskt agerar. Investerarfysikern skriver lättillgängligt om ganska svåra ämnen som här i "Problemet med kvantitativa lättnader" (länk).

Våra placeringar kör en mer familjär stil i sitt skrivande. Slutsatserna lockar dock till egna tankar även med den vinklingen. Ett bra exempel är inlägget "Övertro på mig eller börsen" (länk). I den kanske överdrivet analytiska bloggvärld som jag själv är med och skapar är det också trevligt att då och då läsa inlägg som "När jag blir "stor"..." (länk).

En tredje stil kör Börstankar, som i inlägget "Då och nu" (länk) kommenterar nuläget från en analys av teknisk analys. Slutsatsen blir att Grekland kommer tynga Dax ett tag. Förstås intressant för mig som nyligen hävdat motsatsen. Utdelningsinvesteraren ser istället köplägen i den nuvarande korrektionen. Läsvärt, som återfinns i det här inlägget "Nedgång, köplägen och ökad direktavkastning" (länk). En alldeles egen vinkel på frågan om börsens värdering ger fyndiga Spartacus Invest i inlägget "Höstraps" (länk).

Intressant att så olika ansatser på ett läsvärt sätt kan angripa samma fråga "Är börsen dyr?". På många sätt är det det här som är det givande med bloggosfären.

Investeringsstrategin - eller får jag ta en titt i ditt huvud?

Den idé eller struktur, någon använder för att investera är spännande att få bekanta sig med. Både som tips och för att förstå sina egna tankefigurer. Vad tar jag själv för givet och hur tänker andra? Investerarfysikern har ett ambitiöst och intressanta projekt som hela sidan cirkulerar kring - finns det investeringsstrategier som fungerar? Kolla till exempel in det här inlägget "Introduktion till Fysikerportföljen" (länk). Ett genuint intressant ämne. En annan vinkel på det får man av att Börstankars trevliga youtubeklipp med genomgång av TA. Ett bra exempel är det här inlägget "Tradingavsnitt Maj" (länk). Fast kanske ska man helt enkelt följa Aktiefokus "Lathund till att slå index" (länk).

Sedan ska man ju inte glömma att det krävs sparande att stoppa in i investeringarna också. Det skriver Frivid42 både roligt och klokt om, som i det här inlägget "Fredagsfunderingen – Har den fasta inkomsten gjort sitt som förankringspunkt i tillvaron?" (länk)

Några puffar för några duktiga entreprenörer

Oavsett vilken strategi man har behövs bra verktyg. Jag är genuint imponerad av det fantastiska jobb med Börsdata som 4020 lägger ned (bra webbsida är 4020 därtill). Nu tar Börsdata ytterligare stora kliv framåt som är beskrivet här "Bevakningslistor på Börsdata" (länk). Jag är en nöjd premiummedlem. Jag gillar, som sagt entreprenörer, och bidrar gärna med en puff även för Nordic Shares (länk), som exempelvis tillhandahåller börsinformationen på den här bloggen. Därtill hoppas jag att ingen har missat det ambitiösa projektet "Värdepappret" (länk).

Tips på vägen...

Jag imponerad av den seriositet som både Aktiefokus och Aktieingenjören visar i de fortsatta inläggen om Vardia, som i det här inlägget på Aktieingenjörens sida "Väldigt viktigt att veta om Vardias nyemission för Avanzakunder och prisberäkningar" (länk). En annan vinkel på saken ges i det här utmärkta inlägget på Aktiefokus "Livslångt lärande och lärdomar den hårda vägen" (länk).

Samtidigt blir jag glad när dessa mycket kvalificerade bloggar får tid över till andra ämnen igen. Aktieingenjören har t.ex. haft en fantastisk genomgång av aktuella börsintroduktioner och nyemissioner. Ett utmärkt exempel är det här inlägget "Agoras börsintroduktion luktar riktigt ruttet" (länk).

En spännande branschanalys är aldrig fel

Aktienovisen skrev nyligen det här läsvärda inlägget "Saker att tänka på vid byggbolagsinvesteringar" (länk). En annan som är en fena på branschbeskrivningar är Spartacus Invest, som i det här inlägget "Mediebolagens kassakor" (länk). Mycket läsvärt för oss, som har Disney både i portföljen och på teven. Läsvärd är också den här genomgången på Börstankar "Kapitalisera på Big Data och internetleverantörernas fall" (länk). Big Data är ett mycket närvarande tema i tyska media men inte lika närvarande i aktiediskussionerna här hemma.

Vilka aktier ska man välja?

Tja, vill man veta mer om aktier - varför inte börja i den här listan från Spartacus Invest "Analyser i bokstavsordning" (länk). En riktig läsvärd genomgång var Aktienovisens tudelade genomgång av Cloetta nyligen. Obligatorisk för den som är sugen på chokladbolag. Del 1 hittar du här "Analys av Cloetta del 1" (länk). Missa för all del inte heller Aktienovisens spännande veckoportfölj - ett nytt sätt att spara, som hittar här (länk). Numera finns flera med samma upplägg men det är onekligen snyggt presenterat hos Aktienovisen. Bloggen z2036 har haft en hel serie om småbolag - som i det här inlägget "Småbolag: InXL Innovation" (länk). Den ser jag fram emot att läsa ikapp så fort tillfälle ges. Ett annat intressant lite längre inlägg har Aktiejuristen i "NGS Group - kvalitet som inte kostar" (länk).

Ruters Investeringar är däremot alltid pang på i rappa och faktabaserade analyser av olika bolag. De två senaste uppdateringarna är bra exempel "Protector Q1" (länk) och "Utvärdering: Mr Green" (länk). En annan mästare i smart men lättläst är Sandmannen. Det visar han t.ex. i det här inlägget "Växande träd, utdelningar och cider" (länk). När jag ändå är inne på ämnet rakt på är Fondbyggaren ytterligare en som skriver koncentrerat och läsvärt. Här är ett aktuellt exempel om Opus "Bilprovning i garderoben" (länk). Kolla även in Chansar Mest, som kärnfullt löpande motiverar sina affärer. Ett exempel är det här inlägget "Köpt Procter&Gamble" (länk)

5 kommentarer:

  1. Hedrande att bli omnämnd här måste jag säga! Och på samma gång måste jag säga att jag är oerhört imponerad av dig och alla duktiga bloggare där ute! Sjukt kul att se så många ta sin "hobby" så seriöst och bli så pass kunniga som alla blivit!:)

    SvaraRadera
  2. Kan bara instämma, den höga nivån inspirerar :-)

    SvaraRadera
  3. Trevlig genomgång, och visst blir man imponerad av det engagemang och höga kvalitet som många bloggar drivs med. Många gånger slår de professionella åsiktsmaskiner med hästlängder. Jag vill slå ett slag för placeringsstrategier, och då särskilt exitstrategier, vilket i mina ögon är sorgligt försummade. Hur ofta läser man inte om köptips, bolagsanalyser och val av tidpunkt för köp. Men när ska man sälja?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Det finns väl flera skäl till bristen på säljförslag, varav några vettiga. Men visst, till del beror det säkert på att är man intresserad är det lättt att bli lite för entusiastisk.

      Ett vettigt skäl är däremor att man avgränsar sig till de områden där man faktiskt tänker agera. Det är svårare och mer rislfyllt att spekulera i nedgång. I snitt går ju trots allt börsen upp över tiden. Det gör att det mesta man tittar på är bolag man köper eller avstår från att köpa. Det sista behöver inte betyda att bolaget borde säljas utan bara att just jag i just min analys inte fick ihop caset. En riktig säljanalys skulle kräva mycket mer och den kraften är det sällan man har.

      Vi har en blankad position i amerikanska statspapper. Den har jag skrivit en hel del om. I övrigt blir det att jag skriver om när jag säljer aktier eller att jag viktar ned marknader och branscher i portföljen. Dvs nästan alltid utifrån våra innehav.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam