Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 20 juni 2015

Risk off? Risk on!

Noterar att både proffs och amatörer trycker på avvaktaknappen just nu. Inte ett självklart val tycker jag.

Svåra beslut leder till tvekan

Sex av de investerare jag följer rätt noga kommenterade på Shareville (länk) mitt senaste inlägg på Nordnetbloggen "Grexit: ska man köpa, sälja eller sitta still i båten" (länk). Det var en påfallande bredd både i deras i analyser och slutsatser. Alltifrån "inget att bry sig om" till "det här kan gå illa".

En reflektion jag har är att en faktor är Greklandskrisen är så utdragen och svår att överblicka. Jämför med oljepriset. där delade det snabbt upp sig i två läger. Fortsatt fall eller vändning. Beroende på vad man trodde var det ganska enkelt att positionerna sig (köpa oljeaktier, köpa verkstadsbolag eller ligga i kassa i väntan på börsfall). Här är det svårt både att analysera och att välja när man väl kommit till en slutsats.

Många minskar sin exponering

Ta valutaparet dollar/euro som ett exempel. Den senaste månaden har euron stärkts mot dollarn. Det under en period när de ekonomiska utsikterna i USA har ljusnat efter det svaga första kvartalet medan Europa talat allt mer om ekonomiskt kaos. Vad beror detta på? Investeraren Östgöta Invest (länk) är i den nämnda Sharevilletråden inne på svaret. Han ligger 80 procent likvid med motiveringen att "risk reward" är för låg just nu. Wall Street Journal gör en liknande analys "Euro Resilient Amid Greek Crisis" (länk). Euron har, paradoxalt, stärkts under krisen för att många stängt sina korta positioner mot valutan. Investerare vill inte sitta med svårbedömd risk om det svänger kraftigt. Med andra ord inte ens de stora pengarna vågar annat än ställa sig vid sidlinjen och avvakta.

Det här finns det många andra exempel på. På Nordnetbloggen citerade jag ”Fund Managers Pile Into Cash Amid Market Volatility” (länk Wall Street Journal) och ”Så förbereder du dig på en Grexit” (länk di.se). I den senare rekommenderar Nordea kontanter som bästa strategi på kort sikt. Samma slutsats har Swedbank kommit till. Di.se skriver "Robur sänker aktieandelen rejält i vissa fonder" (länk). Robur har bromsat ordentligt under våren. Aktieandelen är genomgående nedvriden i botten.

Min enkla metod är att alltid försöka göra mitt bästa

Jag har förståelse för tanken att vrida ner risken. Behovet av handlingsutrymme följer av den första regeln, att undvika svåra beslutssituationer, i investeraren Solbulles "Gästinlägg: tre regler för bra investeringar" (länk). Jag har dock två invändningar.

För det första är det inte säkert att mycket kontanter alltid leder till enklare val. Antag att det löser sig i Grekland - då lär det inte bara vara att kliva på börståget igen. Biljetten till den resan kan bli dyrare än man räknade med. Eller troligare, antag att det verkar lösa sig men ändå inte riktigt ordentligt. Då sitter investeraren vid sidlinjen med det svåra valet att gå in dyrare än när valet att gå ur marknaden utan att risken är borta. Den här närmast hopplösa beslutssituationen har många upplevt på bostadsmarknaden. Det ligger mycket Peter Lynch inställning i en av aktiemarknadens allra mest kända citat:

"Far more money has been lost by investors preparing for corrections or trying to anticipate corrections than has been lost in corrections themselves." (länk Investopedia)

Det här tror jag fonderna struntar i. De vet att risken att deras kunder säljer fonden ökar mer vid en nedgång än chansen att de ökar i fonden vid en uppgång. Sannolikt är det en, av flera skäl, till att Sverigefonder presterar så dåligt över tid (länk till jämförelsen med SIXRX och vår portfölj).

Det andra skälet till min tveksamhet är att skilja på värde och pris, även när hela marknaden värderas. Det har redan hänt en hel del i värderingarna den här våren. Dollarn har redan tappat mot euron, trots att både fundamenta och analytikernas bedömningar egentligen pekar på motsatt utveckling. Aktier har gått ned runt 10 procent från toppen i snitt. Det går därför inte längre att köpa försäkringen till ett rimligt pris. Orosrabatten är redan inprisad. Beslutet borde istället, precis som vanligt, göras på den fundamentala bedömningen. Det är det jag försöker göra i inlägget på Nordnetbloggen. Min slutsats blir då att mer ändå pekar på en utveckling marknaden gillar än en som som sänker kurserna olika.

Min gissning är att den defensive investeraren tjänar mer pengar över tiden på att avvakta snarare än spekulera i en nedgång. Sälj när det kommer en riktigt dålig nyhet istället för att försöka gissa när raset kommer är min inställning. Det är som med dåliga rapporter, egentligen vet ingen när de kommer men ändå är det många som tar hem vinster i förväg men väljer att sitta kvar med förluster när nyheten väl kommer.  

Våga bestämma mig

Jag hoppas det framgått här på bloggen att jag fattar en hel del dåliga beslut. På bolagsnivå sålde jag t.ex. Mycronic precis på den rapport som blev inledning på att bolaget mer än fördubblades. På makronivå har jag exempelvis satsat just på att dollar ska stärkas mot euron. Som tur är har jag även fattat en del bra beslut. Exempelvis att skrapa ihop till en likvid och gå kort i amerikanska räntor inför det här kvartalet. Poängen för mig är att jag faktiskt fattat, egna, beslut.

Beslutet den här gången var att ta ett djupt andetag och knuffa in likviden på börsen. Det har vi bakåt i tiden tjänat rejält med pengar på, exempelvis hösten 2012 och runt årsskiftet i år. Nu är det bara att acceptera att beslutet kan vara fel men att det, av skäl jag lagt mycket tid på att tänka igenom, är det jag tror på. Skulle Grekland, okontrollerat, ställa in betalningarna i slutet av nästa vecka, så förlorar vi en hel del pengar. Men det är en del av att vara en aktiv investerare.

2 kommentarer:

  1. En fundering från rockräven - min tro är att Grekland blir kvar efter några hektiska dygå
    om man tror som robur ska man sälja hälften av aktieinnehavet o ligga med kassa - kanske en bra strategi när det är oroligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det borde väl landa. Möjligen behövs det en period med kapitalkontroller däremellan.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam