Färre tyskar ska försörja allt fler
Tyskland får en hel del kritik för sin ekonomiska politik. Ett annat land som länge envisades med att sätta in handelsöverskottet på banken är Japan. Det gick ju sådär. Risken är att först säljer man sina varor för billigt, sedan används pengarna man får till billiga lån i andra länder och när långivaren sedan ska användas pengarna gör man den otäcka upptäckten att låntagaren tänkte sig att betala lite mindre. USA använde inflation för att minska skulden till Japan på åttiotalet och vad som händer med pengarna Tyskland pumpat in i Grekland är nog skrivet i stjärnorna.
Det är därför inte enbart ett uttryck för egoism när grannländerna försöker få tyskarna att se värdet med att konsumera. En annan slående likhet mellan Japan då och Tyskland nu är de snabbt växande problemen med demografin. Arbetsstyrkan åldras och krymper i en oroande takt.
Bilindustrin är ett intressant case i den förändringen
Vi äger redan BMW sedan länge och skrev senast om bolaget i det här inlägget. När den nu säljs under 100 euro, mer än 20 euro under sin toppkurs utan att något väsentligt inträffat känns den köpvärd. Möjligen är dock konkurrenten Daimler ännu hetare och även den aktien billigare än på länge. Mercedes har äntligen fått ordning på både kvalitet och modellprogram. Faktiskt lite läge för Stuttgart i detta heltyska världsmästerskap i premiumbilar. På lite längre sikt är dock gänget i München som oftast är först ut ur kurvorna.Tillbaka till bilindustrin lockar två andra bolag till. Det ena är robottillverkaren Kuka. Hela Tyskland är på tårna i projektet Industri 4.0. Tanken är ett sakernas internet för fabriken. I den förändringen ligger Kuka helt rätt, vilket för all del marknaden redan upptäckt. Infineon som tillverkar elektroniken till bilarna är också högintressant. Den här gången blev det ett mer traditionellt val i BASF men jag följer dessa två med stort intresse framöver
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.