Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 12 juni 2015

Just nu har jag fel om dollarn

Vi har utgått från att dollarn möter euron vid 9 kronor. Riktigt i den riktningen går det inte just nu.

I vår "Inriktning för investeringar q2" (länk) daterad den 11 april ingick att:
  • Valutakriget fortsätter men avtar under kvartalet. Dollarn och euron kostar båda 9 kronor vid kvartalets slut.


Som framgår av grafen ovan har den förutsägelsen inte stämt så här långt. Dollarn har istället försvagats både mot euron och kronan, som i sin tur rör sig väldigt nära varandra. Notera för övrigt hur väl dollarn mot kronan stämmer med börsens rörelser.

Min grundläggande tanke var att USA skulle fortsätta sin återhämtning. De i sin tur skulle leda till högre räntor. I Europa räknade jag med att utvecklingen skulle gå långsammare och att räntorna därför skulle halka efter.

Jag fick rätt i den första delen men rejält fel i den senare. Europeiska räntor har istället stigit snabbare än amerikanska. Särskilt den stigande tyska långräntan har varit ett återkommande samtalsämne den senaste tiden. Lyckligtvis har den stigande räntan, genom våra blankade amerikanska statspapper, delvis räddat vårt resultat.

Det pågår alldeles tydligt ett lågintensivt valutakrig mellan centralbankerna. Barack Obama talade om en behovet av en svagare dollar vid G7-mötet, Angela Merkel häromdagen om att södra Europa behöver en svagare euro och det saknas inte spekulationer om att både yuan och yen skulle behöva försvagas. Vår egen Riksbank har samtidigt varit tydlig med att den är beredd att gå långt för att inte kronan ska förstärkas. Det har den ju gjort ett tag, så det är inte utan att man undrar hur diskussionerna går på Brunkebergstorg.

För egen del ligger jag fast vid att det som känns logiskt är att starkare ekonomiers valutor i längden bör gå före svagares. Riktningen i min bedömning tror jag därför allt jämt på även om jag väl får kapitulera för verkligheten vad gäller omfattningen. Åtminstone under det här kvartalet. I och med att det trendat mot min gissning har jag agerat lite löpande på min ökande osäkerhet kring den här utsagan. Främst är det en starkare krona som jag ändå haft lite som plan b i mina tankar.

Det bidrog starkt både i köpen av Ratos och Bufab, där ett uttalat syfte var att öka andelen kassaflöden i kronor i portföljen. Nu har inte de aktierna rosat marknaden så här långt men jag är fortfarande hoppfull inför rapporterna. Särskilt Bufab borde snabbt kunna se den här effekten i sitt resultat (även om deras dollarmiss senast säkert gjort dem överdrivet försiktiga åt andra hållet den här gången).

Netto är vi ändå rätt överviktade mot dollarn. Innehav som Cellavision och förstås delvis den ganska stora andelen amerikanska aktier och framför allt blankningen i räntepapper gör att vi fortfarande är förlorare om dollarn försvagas.

Ja, ja, nästa vecka är det FED-möte och sedan ska den här Greklandsrundan redas ut. Vi får väl se hur det påverkar ekvationen.

2 kommentarer:

  1. Valutor, växelkurser är väl mycket ett rävspel. Nu vill alla prata ner sina valutor, men att vidta mer aktiva åtgärder är farligt och anses ojuste. Extremfallet är devalvering. USA bryr sig no inte om Sverige men följer nog Kinaoch Japan noga. Alla valutor kan inte försvagas samtidigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant. Det var i det rävspelet det kändes konstigt att amerikanarna skulle få ned sin valuta. De behöver ju också ett ok Europa. Sverige försöker väl glida under radarn men det kan komma tidpunkter som för Schweiz och Danmark när det plötsligt blir svårt. Grekland skulle kunna vara en sådan.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam