Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 13 juni 2015

JM mer portföljvård än aktieråd

Afv rekommenderar JM. När man vrider och vänder på analysen bottnar det i att framtiden inte avgörs av bolaget utan av politik och marknad. 

JM är ett ganska bra exempel på att det som kan se ut som stock picking ofta egentligen är en makro- eller branschanalys.

JM är välskött och bygger och säljer lika bra som andra i branschen, vilket på en glödhet marknad inneburit fina och växande vinster i många år. Under våren har till slut en viss växtvärk innefunnit sig och aktien har backat. Ett köpläge tycker Afv i sin läsvärda analys.

Med 50 anbud på varje tomt Stockholm Stad lägger ut pressas marginalerna. Produktmixen, var ligger bostäderna, försämras också just nu när fler nybyggen förläggs till sämre lägen vart efter de bästa tillfällena betas av. Det som till slut blir kvar, vilket också är Afv:s slutsats, är en chansning på bostadspriserna i Stockholm. Där ligger vi, som redan bor i staden, minst sagt tungt exponerade i våra portföljer. Att just nu ytterligare öka den exponeringen känns lite spekulativt.

Boende i andra delar av landet brukar ju inte vara helt lätta att övertyga om det rimliga i kvadratmeterpriser över 100 tusen. Så för er är knappast heller JM ett alternativ. Däremot skulle JM kunna vara intressant för dig som sparar till eget boende i huvudstaden. Aktien lär fortsätta följa bostadspriserna, så troligen räcker den sparade slanten i JM till ungefär lika många kvadratmeter oavsett om marknaden går upp eller ned.

Med andra ord. Ett köp av JM är inte så mycket en fråga om bolag eller aktie. Det är mer en del av din portföljförvaltning och hur lång du vill ligga i bostadsrätter i Stockholmsförorter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam