Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 26 juni 2015

Lär dig hålla ett öga på det kända okända

För höga värderingar eller underskattad konjunktur? Vad skriver världens media? Det är temat i mina nyhetsblippar på Nordnetbloggen (länk). Här kompletterar jag med en intressant notis från Valuewalk om hur man hanterar okänd information.

Jag twittrar löpande mina anteckningar från det jag läser på @gottodix. En notering som inte fick plats i sammanställningen på Nordnetbloggen var ett intressant resonemang från ValueWalk (länk).

Hur tänker du investeringar? Många vill veta allt om det de köper. Andra går på vilken rekommendation som helst. Hemligheten, enligt ValueWalk, är att värdera informationen och dela in den i tre kategorier. Kända fakta du bör känna till fakta du vet att du inte känner till och förstås helt okända fakta.

Den sista gruppen är det inte så mycket att göra något åt i förväg. Bra handlingsförmåga är väl tipset och lyhördhet för att något händer. Den första gruppen är det många som lägger för mycket kraft på. Effekten är att den blir för liten. Du vet allt om vad som i helheten är detaljer.

Ett bättre alternativ kan vara att avsiktligt släppa fakta till det känt okända. Det kan vara en sådan sak som HM:s varulager. Det är känt att det kan vara ett problem men istället för att jaga uppgiften kanske man tjänar på att vara lyhörd för när den kommer. För jagar du varulagrets storlek hos HM, så tar det tid från något annat. Däremot blir det förstås inte bra om du flyttar fakta från känt okända till helt okända. Har du ingen aning om varulagrets effekt på HM:s marginaler lär du missa det tåget när det stannar till vid stationen.

Min personliga reflektion när jag läste artikeln var att med bra diskussioner med andra (som via bloggen och Shareville) vågar man lägga mer i det känt okända och därmed täcka in mer information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam