Expansionen i HM tuffar på i samma fina takt som, tja, alltid. Nya länder, nätet, förändrade konsumtionsmönster och nya konkurrenter - det stör inte den uppenbarligen urstarka affärsmodellen. Det tuffar på. Orimligt ofta överraskas marknaden av HM:s försäljning.
I andra änden, en bransch med fallande marginaler. Exempelvis har amerikanska Gap haft mycket stora problem med detta. HM håller sig på knappt 60 procents bruttomarginal. Det finns alltid någon förklaring, växande varulager efter en kall vår - exempelvis. Så kan det vara men trenden på marginalerna är lika tydligt negativ som den starka försäljningen är positiv.
Följer alla manus idag och de närmaste veckorna ska HM ned lite. Gärna ackompanjerat av att t.ex. Nordea ifrågasätter värderingen av bolaget. Sedan kommer nya försäljningssiffror och spelet börjar om.
Hur vore det med en analys som tog hänsyn till båda trenderna?
Vi har sedan länge en ganska stor andel HM i portföljen. Knappast något jag rör, möjligen ett kompletteringsköp om aktien går ned.
Mm här gäller det verkligen att välja vilket tidsperspektiv man är intresserad av, enstaka kvartal eller det större enormt framgångsriska perspektivet över decennier med tillväxt under lönsamhet.
SvaraRaderaAbsolut. Det är alltid lite störande när investeringarna i HM ses som en resultatbelastning. Det dröjer ju sällan jättelänge innan de börjar betala av sig i form av ökande försäljning.
RaderaDu skriver i din portfölj att H&M är köpvärt från 320kr. Inte långt borta nu. Mycket känns högt värderat, men H&M levererar ju verkligen hela tiden...
SvaraRaderaJa, det skulle kunna vara läge i HM. Inlägget skrev jag på vägen till jobbet i morse. Det enda väsentliga jag noterade efter det, var ledningens varning om att resten av året blir tufft. Dollarn är dyr och ingen höjer priset. Inte helt enkelt läge.
RaderaFast det borde överskuggas av den fina tillväxten. Sedan vore det intressant att någon gång få en bra helhetsanalys av den växande verksamheten och det sjunkande marginalerna. Inte så lätt att bedöma.