Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 28 juni 2015

Grexitveckan: min plan måndag

Det ser verkligen mörkt ut den kommande börsveckan. Jag håller mig så gott jag kan till devisen gneta på. Så här tänker jag nu.

Nuläget

Nuläget är att Grekland har ett lån till IMF som förfaller på tisdag, att ECB endast ligger kvar med sitt nu otillräckliga stöd till bankerna och att dessa därför har stängt tillsvidare. "ECB Said to See Greek Bank Holiday Needed as ELA Dries Up" (länk Bloomberg). Den grekiska regeringen har därefter bekräftat att bankerna och börsen är stängda. Lönerna ska däremot vara garanterade (av vem?). "Tsipras kündigt Kapitalverkehrskontrollen an - Banken bleiben geschlossen" (länk Finanzen.net).

Grekland kommer nästa söndag att hålla en folkomröstning om ett förslag från långivarna som inte längre gäller och som regeringen motsatt sig. "Greek Prime Minister Tsipras’ Address on Referendum (Text)" (länk Bloomberg). Den texten är värd att läsa - alla formuleringar går inte att enkelt backa hem ifrån. Därefter har dessutom resten av kabinettet gjort sitt allra bästa för att bränna de få andra broar som fanns kvar. I realiteten verkar därför de flesta vara överens om att det här är en euroomröstning. Det pågår inga (offentliga) förhandlingar mellan sidorna.

Det händer så mycket så fort just nu att det knappt går att ange all läsning som utgör källor till det här inlägget. Det jag läst finns dock på twitter @gottodix. Den som vill läsa ikapp om det viktigaste i nuläget bör kolla in Economist "Greece in crisis: Close to the threshold" (länk)

En jämförelse med andra statsfinansiella kriser

Island, Irland, Portugal, Spanien, Sverige, Lettland... listan med länder som tittat ned i den finansiella avgrunden men plockat ihop sig är lång. Det är därför i sanning oerhört svårt att förstå hur någon med god tid att förbereda sig och en motpart som la ett möjligt bud på bordet kunde styra rakt in i den situation som nu uppstår.

Det finns några, rimligt, jämförbara händelser att jämföra med. Argentina och Ryssland ligger närmast till hands och allra mest den förstnämnda. Skillnaden var att i de fallen var länderna inte i grunden politiskt eller ekonomiskt kopplade till sina långivare. Argentina släppte kopplingen till dollarn men de lämnade inte valutan.

Det är inte heller unikt med konkurser inom delar av en valutaunion. Detroit är ett amerikanskt exempel och Haninge ett svenskt. Skillnaden är att de konkurserna ägt rum i stater med fungerande politiska system. Det är inte situationen i Grekland och särskilt inte i förhållande till omgivningen.

Hur otäckt det än kan låta är möjligen den bästa jämförelsen Tyskland efter första världskriget. Landet hade inga egna tillgångar och skulder som skulle betalas i främmande valutor (vilket euron blir i det här fallet). Intern hyperinflation, en helt kraschad intern finansmarknad och skuldreglering med den lilla export som är möjlig. Grekland ska betala 350 miljarder euro eller få dem efterskänkta av troligen riktigt sura långivare - roligare samtal kan man ha. 

Så vad händer?

Korten i förhandlingen

Kommunikationen från långivarna är att Grekland är kvar i euron men att alla stöd för att klara statens finansiering och lånebetalningar upphör på tisdag. Det vill säga långivarna kommunicerar en sak men styr snarare mot den situation som den inflytelserika chefen för tyska IFO-institutet beskrev i den här intervjun. "Der Grexit ist die Rettung" (länk FAZ). För frågan är vad en konkurs inom euron egentligen betyder. Om inte skulderna skrivs av, hur skiljer sig det mot nuläget? Och om de skrivs av, vad handlade diskussionen i så fall om?

I tyska medier är det en ganska vanlig tanke att helt enkelt skriva av rubbet, bestämma sig för "aldrig mer några pengar till Grekland" och sedan gå vidare. Ett problem är att även den här lösningen bygger på att alla berörda måste gå med på en skuldnedskrivning, vilket är helt osannolikt på kort sikt, och en starkt reformerad grekisk ekonomi, vilket framstår som närmast utopiskt för närvarande.  De flesta andra är därför betydligt mer dystra i sin utsikter för Grekland. "Grexit could cause a recession 'of unprecedented magnitude' and a 50% currency devaluation" (länk  Businessinsider).

Det ser bättre ut för övriga Europa men i det här sammanhanget, hur tänker en stressad marknad är det ända Zerohedges drastiska formuleringar ett inspel. "The Greek Butterfly Effect" (länk). Jag köper inte riktigt resonemanget men ok. Det ger en bild av förutsättningar på nedsidan. För varje dag situationen förvärras ökar trycket på andra skuldsatta delar av Europa. Det finns åtminstone i korten.

Det här skiljer sig från andra internationella skuldkriser. Det finns inget fungerande alternativ, inom eller utom euron, med mindre än att de båda sidorna gör ett gemensamt utspel. Just nu är det omöjligt - det troligaste är därför att det här kommer ta, plågsam, tid att lösa. Det ska dock sägas att ganska många, exempelvis Robert Bergqvist på SEB, kommer till den motsatta slutsatsen. Det här är så kostsamt för alla inblandade att det trots allt blir en lösning. Den som läst vad Tsirpas faktiskt sagt om långivarna har svårt att se det hända men visst omöjligt är det inte. Jag tror FT beskriver det här hyggligt rätt i "Tsipras gambles political future on Greek bailout referendum" (länk)

Min bedömning är att det här nog bara kan sluta antingen med att Syriza förlorar makten eller att Grekland lämnar euron i en okontrollerad konkurs. Oavsett vilket tror jag det här kan ta ett tag.

Vad händer?

Citi (länk) har listat vad de tror om effekterna på kort sikt. WSJ hade också en artikel i ämnet "Greece’s Weekend Curveball Creates ‘Worst Scenario for Risk’" (länk). Jag har tittat på en del andra inlägg men här nöjer jag mig med att utgå från dessa.


  1. Riskpremierna kommer att stiga väsentligt och det blir en allmän flykt från risk. 
  2. Det här är på intet sätt inprisat. Börserna bör öppna 4-5 procent ned imorgon.
  3. Finansiella spridningsrisker utanför Grekland är små men riskpremien kommer att öka. 
  4. Euron kommer att försvagas (även om vissa tror att många nu stänger tidigare korta positioner för att komma ur marknaden - det kan ge en bump uppåt innan fallet). 
  5. En lösning med Grekland kvar i euron men i konkurs kommer inte att uppskattas av marknaden, eftersom det kommer att upplevas som att all annan risk i Europa är möjlig att angripa
  6. Om Grekland lämnar euron kommer den politiska osäkerheten öka både på kort och lång sikt. 


Artikeln i Wsj har det här citatet:
Simon Derrick, chief markets strategist at BNY Mellon, said a note this weekend that a Grexit “would fundamentally alter our understanding of the second most traded currency in the world. Rather than being a single currency it would now be no more than a fixed peg exchange rate system. This, in turn, would force investors to fundamentally reassess country risk within the Eurozone.”

Det är ganska talande för vad den här veckan kommer att handla om.

Min bedömning: det här är helt okontrollerat just nu. Man bör heller inte glömma att det pågår en börskrasch i Kina också. Det finns även en del hopp. I form av att situationen är så galet dålig att den helt enkelt måste lösas.

Så här tänker jag

Det här händer ibland. I Vardia, Elekta, Argentina, Ryssland med flera. Riktigt dåliga och till en början förvirrande nyheter kommer. Jag hade inte satsat våra pengar så här, så det är rakt av dåliga nyheter. Det första jag vill skaffa mig nu är handlingsutrymme. Därför kommer jag titta väldigt noga på vad jag kan sälja imorgon på morgonen.

Jag vill inte sälja i panik och jag vill helst inte sälja sådant som i grunden inte berörs av den turbulensen. Bolag som Cellavision eller Disney känns långt borta från händelserna. Logiskt vore att sälja exempelvis BASF men jag är lite osäker för fallande euro kommer att gynna bolaget. Investor är vår portföljs kassakista så där kanske jag säljer en del. Jag vet inte riktigt i skrivande stund . Jag får sova på saken.

Men utgångspunkten är att jag är beredd att ta en förlust rätt snabbt för att ha pengar att agera med längre fram. Dessutom tror jag allmänt att antingen ska man inte agera alls eller agera rätt snabbt.

Hur tänker ni andra?


12 kommentarer:

  1. Som du säger så är det samtidigt börskrasch i Kina och Grekland verkar hamna i ett oroande och utdraget limbo nu. Ser ingen uppsida just nu, börsen ser ut att rulla över i en beartrend ett tag. Kommer säkra minst en del av årets +20,5%. Ska avsätta mer likvider för kommande husköp med.

    Vi vet ju att våra bra aktier kommer tillbaka förr eller senare, kanske snart till och med. Frågan här är om det kommer gå att tajma marknaden eller om man bara säljer bort sig, väldigt svårt att bedöma som vanligt. På lång sikt med en miljondepå kommer jag ha likvider för att köpa på sådana här händelser, för det finns som sagt alltid något att oroa sig för och är det inte Grekland så är det något annat. Sådana här händelser kommer ständigt återkomma, man måste hitta ett passande sätt att hantera dem.

    Lycka till kommande skakiga period.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppsidan är starka data från den reala ekonomin. Usa går toppen och Europa utanför Grekland har också gått riktigt bra. Frågan är om någon ser det just nu.

      Det blir väl ingen finaskris på kort sikt men där finns ändå något att oroa sig för.

      Vårt problem är att vi tog höjd för att dwt skulle ordna sig eller paja på ett ordnat sätt. Nu blir det kanske inte riktigt så. Med andra ord - jag ser inte en börskrasch i korten ännu men väl en skakning som inte riktigt går att överblicka. Den skulle kunna bli en krasch men jag tror inte (och kommer inte agera utifrån) att det är dit vi ska.

      Lycka till du med! Bra bolag känns ändå rätt bra att ha just nu :)

      Radera
  2. Jag har förberett mig mentalt under rätt lång tid att jag kommer se värden betydligt under de jag har nu när jag tittar på kontosammandraget och jag hoppas det leder till att jag kan sova lugnt oavsett ras eller inte. Om något, så önskar jag att jag hade kommit längre i min branschbalansering. Jag har fortfarande alldeles för mycket tung industri som påverkas snabbt om det blir en ny recession, men jag tänker inte göra några snabba förändringar nu.

    Skulle det bli ett rejält ras så har jag en del reserver att investera för (sedan får man se om det blir som Kavastu/ArneTalving skriver, att de flesta går in för tidigt i ras så fort de ser en temporär rekyl). Största risken jag ser är att en del av mina bolag tar stryk (inte aktierna utan bolagen själva).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt om bolagen. Det är det otäckaste i riktiga nedgångar. Fina bolag får högst verkliga problem.


      Vi månadssparar ju men i och med att vi ligger fullinvesterade med en portfölj som är rätt mycket större än sparandet så får det väl gärna mjuklanda och lyfta igen :)

      I ett ras håller jag med Kavastu men det är egentligen inte det jag tror det här. Men det är absolut en risk för ett ras. Nog så scary.

      Radera
  3. jag går mot strömmen. köper redan i morgon. Efter första skräcktimmarna har osäkerheten börjat vika och readn på tisdag kommer rekylen uppåt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget dumt bet. Det finns många artiklar där det andas att vi fortfarande är inne i spelet och att det här löser sig. Jag vågar inte hoppas det. Men håller tummarna :)

      Radera
  4. Blir det ras imorgon köper jag direkt för månadens avsättning i någon av de aktier jag ändå tänkt öka i. Ser inte att detta ska påverka dessa bolags verksamhet eller intjäning och eftersom jag köper utdelningar så gäller det att passa på när det är rea. Klart det kan gå ner mer men jag sysslar inte med marknadstiming utan med regelbundna köp. Är det billigt så är det. Att depån går ner med X procent imorgon må väl vara hänt, det förändrar inte den utdelning jag kommer få för 2015. Som vanligt kommer nog vi nog se en överreaktion som återhämtas gradvis när kommande rapporter kommer in och visar att världen inte gick under idag heller. Kan förstås vara starten på en längre nedgångsfas men oavsett kommer jag fortsätta köpa på mig månadsvis och för utdelningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade att det kom en kommentar om långsiktigt månadsspar. Känns som en väldigt rimlig ansats. Jag kör ju vår portfölj med pulsen på marknaden och tänker därefter. Bra att synliggöra att har man en annan strategi (vilket de flesta har) ska man förstås agera utifrån denna.

      Kan säkert bli en del köplägen...

      Radera
  5. Mycket intressant inlägg. Om det nu faktiskt blir fall på riktigt ska det bli intressant att se om de andra aktiebloggarna finns kvar. Själv ligger jag kvar lång. Är däremot inne på att sälja av en del för att ha likvider att gå in med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär som jag tänker. Ja, det blir spännande!

      Radera
  6. Citatet från Simon Derrick samt din punkt nr 5 gör mig något mer snäpp oroad än vad jag gav uttryck för på shareville i förra veckan. Än så länge håller jag kvar vid min grundinställning till börsen ("avvakta") men jag har kommit lite närmare att vilja byta ut mig själv och se fortsättningen från avbytarbänken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ett intressant gap i experternas resonemang. De skriver stringent om allt dåligt som ska hända men kommer till slutsatsen att det nog ordnar sig. Någonstans där är man väl lite till mans :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam