Lärdomar från Scaniaspekulationen
För snart två år sedan gjorde vi oss en liten hacka på Scania. Jag spekulerade i att budet från Volkswagen skulle gå igenom och avkastningen blev drygt 7 procent på en månad. Var det en klok investering? Det beror på det verkliga oddsen för att affären skulle ha fallerat. Den minnesgode kommer ihåg gruppen Scanias vänner, där bland annat några av de större pensionsförvaltarna ingick. Ett tag såg det ut som om affären skulle få tufft att gå igenom.En utvärdering av investeringen beror också på nedsidan. När jag köpte låg kursen knappt 21 procent över nivån före budet. Den hade inte rusat i förväg på några rykten och var, tyckte jag, rimligt värderad till det priset.
Med lite avrundning var alltså min investering rätt om det var max en på fyra att affären inte skulle gå igenom. När jag utvärderade efteråt kom jag fram till att jag hade haft vettiga argument som visade sig hålla rätt bra. Först och främst hade jag rätt bedömt att Wallenbergarna skulle välja att gå med på affären och att de skulle urholka det övriga motståndet. För utan dem, vem skulle driva Scania vidare?
Jag hade dock även två invändningar när jag tittade på affären. Oddset en på fyra inkluderade inga marginaler - normalt vill man ju ha betalt för att ta risk. Dessutom hade jag inte tänkt igenom när jag trodde den lägsta kursen skulle nås. För hade jag väntat till rätt läge hade jag istället kunnat köpa till oddsen en på två och fått dubbla avkastningen. Det sista var särskilt korkat, för jag hade nämligen resonerat om att jag trodde att det kunde falla mer innan budet till slut (efter att ha förlängts) gick igenom.
Budet på Meda
Nu är jag inte alls lika påläst i budet på Meda, som jag var inför köpet i Scania, men jag har några reflektioner. Vi har ägt Meda tidigare så jag har också en viss känsla för bolaget. Så frågan är, läge för samma spekulation här som vi gjorde i Scania? Jag hörde Peter Benson i Sparpodden vara inne på att en spekulation i att budet går igenom kunde bli en bra affär. Han är klok, så varför inte.Budet är på 165 kronor och idag stängde aktien på 150,50. För 83 kronor som Meda stod i före budet var aktien rimligt, möjligen lite lågt värderad. Framför allt var det inte en kurs där det fanns så mycket budspekulationer inprisade, något som annars inte varit ovanligt i Meda genom åren. Aktien har klarat sig igenom den typen av rykten tidigare utan att klappa igenom när de avblåsts. Det finns en i grunden sund verksamhet som kan ticka på utan problem. Därmed är det rimligt att utgå från att aktien (minst) kan landa på den här nivån.
Det är alltså knappt 10 procent upp till lösenkursen och nästan 45 procent ned till kursen före budet. Frågan blir då är sannolikheten över 82 procent att budet går igenom? Matematiken i det är att sätta väntevärdet för investeringen till noll. Enligt nedanstående formel
Väntevärde = (Uppsidan på 10%*Sannolikhet på 82%) - (Nedsidan på 45 % * sannolikhet på 18%) = 0
Observera att det är avrundningar med i siffrorna. [rättad formel efter synpunkter]Antag att jag dessutom vill ha en förväntad avkastning på, säg, 10 procent. Nedsidan blir den samma så jag måste ha 12 procentenheter högre uppsida för att få ihop ekvationen.
Det var lite siffror. Hur ser då fakta ut? Så vitt jag förstår finns det inget som talar för att säljarna säger nej. Huvudägaren Stena Sessan Rederi har redan förbundit sig att sälja och några andra krafter som skulle vara emot är svåra att skaka fram.
På köparsidan råder däremot närmast uppror. Kursen i Mylan föll kraftigt på budet och idag kom nyheten att VEB, holländska motsvarigheten till Aktiespararna, tänker kämpa för att stoppa affären - helt enkelt för att prislappen anses vara för hög. "Meda tappar på medieuppgifter rörande Mylanbud" (Afv). Ett nyckelargument är att Mylan genomför affären mellan två stämmor utan att ge aktieägarna möjlighet att påverka i en fråga som "substantiellt påverkar bolaget". En rättighet enligt holländsk lag.
Min reflektion
Vad ska man säga om de förutsättningarna? Jag har låg förmåga att på allvar bedöma tillämpningen av holländsk lag. Det går antagligen att hitta mer information genom att gräva närmare källan, nyheter om Mylan. Skulle jag välja att gå vidare med det här spåret skulle det vara min första åtgärd. Rent allmänt ser inte oddsen så dåliga ut - det är trots allt ovanligt att det är köparna som fäller en affär. Om jag hittade tillräckligt goda argument för att styrelse och bolagsledning i Mylan kan köra över minoritetsägarna, så skulle det här kunna vara något. Om det nu är en minoritet men det får man väl förutsätta, för annars borde rimligen styrelsen agera).En lärdom från Scaniaaffären är dock att ha is i magen. Det kommer att komma mer osäkerhet och min gissning är att tillfällen under runt kanske 135 kronor kommer så småningom. Då gäller det att veta om det är bra eller farligt.
En reflexion här är att om budet på Scania inte gått igenom så hade du fortfarande ägt ett av världens finaste bolag som om jag minns rätt i princip aldrig gått med förlust. Till en jobbig ingångskurs dock.
SvaraRaderaJag funderade på att slå till på Scania men fegade ur. I Meda är jag också lite feg. Öppnar inte budets konstruktion upp för blankare? Att blanka både Mylan och Meda menar jag?
Nedsidan var tryggare i Scania än i Meda. För det låg inte i korten att bolaget skulle falla så mycket längre än kursen innan budet. Intressant tanke med blankarna, fick den kommentaren även på twitter - verkar rimlig.
RaderaJag förstod inte formel för väntevärdet : 1,10*0,85-0,55*0,15=0,85 ?
SvaraRaderaJa, den blir ju inte noll. Tack för synpunkten. Justerade ovan och tog exaktare siffror.
RaderaHej,
SvaraRaderaVar får du sannolikheten 82% ifrån?
Bakvägen genom att lösa ut formeln:
RaderaVäntevärdet=10%*(x)-45%*(1-x)=0
Sedan är det ju den implicita sannolikhet som priset ger inte någon "verklig" sannolikhet. Det är den bedömningen som är investeringsbeslutet.