Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 13 mars 2016

En bättre blogg

Ett och ett halvt år har gått sedan det första inlägget. Många av er som läser, läser ganska mycket. Så då har ni säkert tips på vad som kan bli bättre. :)

Gästen gör festen

Ni är ungefär fem tusen personer som följer den här bloggen löpande. Till det kommer läsare som tittar in för ett enskilt inlägg då och då samt några till vid enskilda tillfällen när något inlägg blir lite viralt. Det är runt 50 till 60 tusen sidvisningar i månaden, så många läser en hel del. Många tror jag även tillhör de drygt fyra tusen som följer det jag läser via Twitter eller de knappt 2,5 tusen som följer vår portfölj, våra affärer och de korta inläggen på Shareville. En del läser också via inläggen på Nordnetbloggen. Slutligen har jag gjort några trevande försök med vlogginlägg, som bäst hittas här men även nås via YouTube. Vi får se om det blir mer av det.

Jag tycker det är riktigt roligt att ha en trogen läsekrets. Det blir mer som ett samtal, vilket jag märker genom kommentarerna här på bloggen men också via mail, tweets och diskussioner på Shareville. Jag brukar säga att jag har de bästa läsarna och det menar jag verkligen. Det är som talesättet säger, gästen som gör festen.

Syftet med bloggen var att förbättra vår investeringsprocess genom att göra den öppen och försöka få in så många infomationsflöden som underlag som möjligt. Det har verkligen lyckats. Bloggandet tvingar mig att tänka igenom investeringsbesluten ordentligt. Jag blir ju alltid tvungen att motivera hur jag tänker. Det gör också att jag håller mig till vår strategi även när det lockar med små avsteg.

Slutligen har det betytt oerhört mycket med alla inspel jag fått via sociala medier. Jag får ofta frågan - hur blir man bra på aktier. Mitt tips är att prata med så många som möjligt som har något att bidra med, både proffs och amatörer. Innan jag började blogga kände jag inte Kenny och Martin på Aktiefokus, Aktieingenjören, eller Stefan Thelenius, för att bara nämna några av alla trevliga bloggbekantskaper. Jag hade inte heller gått på Gustavs aktiepub, diskuterat valutor med proffs som Tiva Erfan på Nordea eller varit med i Sparpodden och på NordnetLive. Eller för den delen, lärt känna, Arne Kavastu Talving. Fast som sagt, allra mest har alla blickar och kommentarer på våra affärer betytt. Exempelvis blev jag kontaktad på Shareville när jag hade en för dyr blankningsfond för länge - bara en sådan sak.

Så det är klart det är klart det gör skillnad när man kommer i kontakt med duktiga och engagerade människor.

Vad kan bli bättre?


Därför tänkte jag höra mig för vad ni skulle vilja se framöver på bloggen och via de andra kanalerna. Ramen för bloggen är min investeringsprocess, så det sätter ju en del gränser, men utöver det är jag öppen för alla tankar.

Några tidigare förändringar har varit att jag flyttade vår egen ekonomi till en separat blogg "Vårt slimmade liv", eftersom det var tydligt att de flesta som läser här är mer intresserade av den stora världen än våra familjeförhållanden. Häromdagen fick jag en synpunkt på Twitter att sidan skalade dåligt på dator, så efter det har jag samlat gadgetar till högersidan. Sedan får jag många bra tips om ämnen till sidan och diverse läsarfrågor. Efter förmåga brukar jag försöka plocka upp så mycket som hinns med.

Så vad tänker ni. Vad funkar och vad kan bli bättre? Är det några ämnen ni saknar, några ni ledsnat på? Något som stör? Borde det vara mer vlogg, kortare texter eller roligare grafer? Vad vet jag, alla reflektioner mottags tacksamt. Vad tycker ni gör en blogg läsvärd?

32 kommentarer:

  1. Det kan inte bli bättre, du är bäst! Tack för en bra blogg.

    Schlangemann

    SvaraRadera
  2. Intressant inlägg. Jag funderar själv i liknande banor kring min blogg, att fråga läsarna om råd kring innehåll. Kommer läsa svaren i denna tråd med stort intresse.

    Mvh Petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag bjuda på en återkoppling. Tycker det som verkligen funkar på din blogg är att den lyckas kombinera att vara rapp, relevant och specifik. Exempelvis i inlägg om utdelningsinvesteringar. Koncentrerat utan att det blir ytligt är svårt.

      Det upplever jag som det allra bästa att vara rädd om. Så ännu fler kommentarer om dina bolagsval är väl mitt "önskemål" på din blogg.

      Radera
    2. Nice, tack för feedback =)
      Mvh petrusko

      Radera
  3. Snyggt med så många följare, men så jobbar du hårt! Grattis.

    Layouten var inte så bra, men det har du fixat.

    Du postar så mycket att jag inte hinner läsa allt. I bland kan jag tycka att dina inlägg skulle må bra av lite ökad tydlighet om vad du tycker och att dom fick mogna ett tag. Kommenteras. Stötas och blötas lite. Bra inlägg försvinner ur fokus snabbt med ditt tempo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är nog lite kopplat till layouten också. Skulle gärna ha, typ bubblor med ämnen som en del som kör wordpress har.

      För övrigt, du har fått till en smart layout på Onkel Tom. Passar snyggt med den resonerande tonen i inläggen. :)

      Radera
  4. Det jag gillar med bloggosfären är att det finns något för alla smaker, en del skriver långt andra kort, djup, bredd etc etc.

    Du spelar i egen division och jag tycker inte du behöver ändra någonting då du kanske skulle tappa "det".

    Kul med så många läsare, välförtjänt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! A propos olika vinklar var det roligt att se din startelva till aktieportföljen :)
      http://z2036.blogspot.se/2016/03/stock-team-z2036.html?

      Radera
  5. Mycket bra blogg som det är. Känns som att du beskriver och reder ut tankar som man inte ens tänkt själv :-)

    Önskemål? Tja, ännu mer bolagsanalyser och portföljtänk på bekostnad av... ja det får bli mindre makro i så fall. Och ibland kan det vara svårt att hänga med kopplingarna men det beror på att jag inte har lika bra koll på sambanden från början. Det här är en "Al-Dente" blogg för den som inte gillar överkokta makaroner och färdigtuggade budskap :-)

    Inläggsfrekvensen skulle kunna gå ner något pga att man ska hinna läsa, smälta och kommentera sånt som är lite svårsmält (i positiv mening). Möjligen skulle kommentarsfälten växa till sig ännu mer då?

    Vlogg intressant. Funderat lite på det själv men antar att det är mycket mer jobb?

    Tack för en bra blogg och hoppas då se dig live fler gånger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för flera bra trådar att dra i! En tanke vore att ha med bakgrundsrutor i de mer tekniska inläggen. Mer bolagsanalyser, kanske det. Det har varit lite omvärldsstyrt ett tag. Det är ju konstant fullt blås på makrofronten numera. Skulle gärna ge kommentarer mer plats men det har varit en layoutfråga.

      Vlogg är inte så farligt mycket jobb men en del är "fel" jobb för formen tar lite mer tid än när man skriver. Det jag är övertygad om skulle lyfta är om man ser personen i bild, så att det känns lite som en väderleksrapport. Knepigt för mig som är anonym.

      Radera
  6. Jag tycker det hade vart praktiskt med etikettkategorier, typ företag/råvaror/räntor/geografiska marknader. Din etikettlista är ganska lång just nu och det finns lite allt möjligt i den. En och samma artikel skulle kunna ha flera etikettkategorier och subkategorier, men det gör det enklare om man vill läsa in sig på något specifikt, då kan man ha "bloggmaraton" efter område om man har tråkigt någon helg.. (din makrobedömning med 200+ artiklar lär ju ta längre än så :)) Kanske du kan ha något längst upp på sidan där du förklarar etikettstrukturen om den blir väldigt omständig. Sluta aldrig blogga!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. och en specifik kategori för analyser med beräkningar! Så man lätt kan gå tillbaks och ta inspiration för just det. Det lär riktigt många uppskatta.

      Radera
    2. Tack! Skulle gärna ha bättre etiketter men har inte kunnat klura ut hur det fungerar med underkategorier. Etikettnamnet används om jag fattar det rätt även vid sökningar. Därav mängden.

      Ska dock försöka hitta på något. Eller om någon har bra tips på indelning i nivåer?

      Radera
  7. Jag kika på dina vloggar och gillade de! Spännande genomgång av hur bolag påverkades i lågräntemiljön bland annat. Det var väl bara ljudet som var lite bristande ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tekniken är inte så lätt när man är ovan men får jag till det gör jag gärna fler.

      Radera
  8. Det som är absolut viktigast och lyser genom är ditt eget engagemang och brinnande intresse, så om du ändrar något se till att alltid fortsätta skriva, grubbla och undersöka saker som du själv är mycket intresserad av.
    Likasinnade och engagerade läsare följer på det.

    Undvik risken att dra för långt åt hållet att du försöker "göra ett jobb" och ändra för mycket i jakt på fler läsare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra råd. Det är nog helt avgörande. För min del är det nästan perfekt nu med många trogna läsare. Det är roligare både att skriva till och diskutera med någon som faktiskt intresserat sig, snarare än bara bläddrar förbi.

      Radera
  9. Jag tycker du ska försätta som du gör rakt in i kaklet! =) Du gör din grej. Kul att de går bra för dig och din blogg!

    /LIMG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, såg att du kanske flyttar till Nordnet. Ser fram emot att följa dig på Shareville i så fall :)
      http://lifeismygoal.blogspot.se/2016/03/sorry-buffett.html?

      Radera
  10. Jag läser alltid bolagsanalyserna och oftast makroanalyserna.

    Som många andra nämnt ovanför tror jag att det kan vara lämpligt att sprida ut inläggen lite mer så att det finns tid för diskussioner. De brukar dö av när nästa inlägg kommer och då kan det vara en bra idé att sikta på inlägg var annan eller tredje dag och då spara vissa inlägg en dag extra. Men det är ganska imponerande att du lyckas hålla en sådan faktaintensitet att läsarna har svårt att hänga med :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, skulle gärna göra något med layouten för att få till att gamla inlägg inte dör så fort. Bloggen funkar ju lite som min anteckningsbok, så mängden beror även på inflödet av det jag läser (vill gärna formulera tankarna snabbt för att kunna gå vidare). Men det är definitivt något att fundera kring.

      Radera
  11. Tjena! Jag är en grabb på 22år som på senare tid har börjat intressera mig för aktier och ekonomi. Jag kan förstå att folk har svårt att hänga med i ditt tempo och inte hinner läsa allt, men vad fasen jag vill ju ha mer! Det är härligt att du har en sådan variation på dina inlägg, inte bara skriver om de bolag som ni har i er portfölj. Att dina inlägg inte lyckas väcka en sådan diskussion som de välförtjänt borde, kan från min sida bero på att jag inte alltid vågar fråga. Som sagt jag är rätt ny inom detta område medan du ligger på en rätt hög nivå, vilket kan avskräcka en från att fråga när en inte förstår. Det blir lätt att jag väljer att googla mig runt problemet istället för att slösa din tid med att försöka lära ut. Dock borde jag ju inse att med ett så starkt intresse som du har skulle du svara på de mest simpla frågor. Jag ser fram i mot dina kommande inlägg och vem vet kanske kommer det någon skum fråga från någon anonym person i framtiden. Haregööt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Både fråga på & tyck till! Helt oavsett vilken nivå du själv tycker kommentaren är på.

      Jag försöker beskriva det jag själv läst i inläggen. Det kan ju bli lite komplext ibland, helt enkelt för att det är krångligt även i källorna. Så ofta är det så att även jag brottas med att förstå.

      Samtalen i kommentarerna är det bara kul om de är mer jordnära.

      Radera
  12. Kör på! Inte mycket att klaga på. :)

    SvaraRadera
  13. Uppskattar din mix av makro o bolags analyser liksom sparprodukts-kommentarer tex det nyliga om Sverige fonder. Lär mig hela tiden mycket beroende på ditt förklarande o utredande anslag. En folkbildande insats helt enkelt, tillsammans med de andra bloggarna du också hänvisar till.
    Din blogg känns som ett fräscht komplement till affärspressen. Lycka till framöver!

    SvaraRadera
  14. Fortsätt att skriva det du tycker är roligt så blir det bra! Du behöver inte krångla till det mer än så. De läsare som tycker det är intressant och som ännu inte har hittat hit, kommer då med tiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag tycker krångligt kan vara rätt roligt :)

      Radera
  15. Jag är ny i aktievärlden och börjar inse hur otroligt många faktorer som påverkar aktiemarknaden, inte bara hur ett enskilt företag går. För ett år sen hade jag aldrig kommit på tanken att läsa texter med så många svåra ord och begrepp som din blogg, men min nyvunna fascination av börsens rörelser har fått mig att vilja lära mig mer. Dock önskar jag att jag hade förstått åtminstone hälften av det du skriver om. Det kanske kommer med tiden, allteftersom jag bygger på min kunskap, men jag skulle verkligen uppskatta lite mer förklaringar och förenklingar av begrepp - kanske en ordlista eller en avdelning som heter "ekonomi för nybörjare" som du länkar till från artiklarna. Med riktigt bra förklaringar kan ju även andra bloggare länka dit från sina inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ska fundera på faktarutor i vissa inlägg. Det finns en etikett med "så funkar det" Tyvärr har det inte blivit så många inlägg där, men jag svarar gärna på frågor efter förmåga.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam