Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 15 mars 2016

Fyra bolag tumlas i Börsdatas på-minuten-värdering

Går det att säga något om ett bolags värdering på mindre än en minut utan att använda p/e-talet? Tja, här är ett alternativ.


Ni tyckte till

Jag fick många bra tips i kommentarerna till "En bättre blogg". Flera kommer ni märka av framöver här på bloggen, även om jag också tog fasta på råden att skriva det som är lustfyllt (vilket för mig innebär ofta och ibland lite för komplicerat) samt att inte ändra för mycket. Det är en trogen läsarskara och jag har roligt, så det ligger mycket i det.

En vanlig kommentar var att det kan bli lite för tätt mellan ganska faktatunga inlägg med många länkar. Därför tänkte jag idag göra något helt annat.


På minuten

Källa: Börsdata
Börsdata är en kul lekplats för aktienördar. Jag använder sidan både i värderingar och för att fiska nya idéer. Det sista skrev jag om senast i "En enkel modell för att hitta fina småbolag". En rolig funktion att leka med är värderingsfliken.

Det går exempelvis att låsa p/s-talet på nuvarande nivå och se vilket aktiepris det skulle inneburit bakåt i tiden. Dessutom är det så att om p/s-linjen skiftar så innebär det att försäljningen stigit eller sjunkit. Det här öppnar upp för en trevlig latmaskvärdering.

Ta bolag där försäljningen är stabil och rita upp dem i Börsdata. Tolkningen är att när kursen i diagrammet ligger under p/s-linjen, så har den stabila försäljningen värderats lägre än idag och när de ligger över har samma stabila försäljning värderats högre. Det kan förstås ha att göra med marginaler men tittar man på de fyra exemplen jag valt ut ovan, så framgår det att bolagen pendlar runt p/s-linjen. Det händer helt enkelt, egentligen, inte så mycket i bolagen.

Det här gör bolagen till utmärkta kandidater för fundamental swing trade. Kostar Volvo mindre än 100 kronor, köp. Kostar aktien mer, sälj. Den här enkla modellen tycker jag kan vara ett komplement till exempelvis p/e-tal och andra enkla nyckeltalsvärderingar. Sedan kliar det förstås i fingrarna på mig att börja argumentera kring de här fyra bolagen och borra djupare i vad som driver kursen.

Men det tänkte jag inte göra just idag. :)

4 kommentarer:

  1. Tack för ett bra inlägg som vanligt. Svårare än så här kan det väl inte bli :).

    Jag har följt din blogg ett tag och väntar ständigt på nya inlägg....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kollade in din sida. Den ska bli spännande att följa!
      http://worldofdividends.blogspot.se/2016/03/the-best-dividend-sites-in-usa.html?

      Radera
  2. det finns många fina bolag som t.ex Robert Friman , omsättning c.a 275 mkr - ökning c.a 275 % i år !!!
    tror att många som analyserar företag glömmer mindre bolag
    det viktiga är kvaliteten på ledningen - hexpol, hexagon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Robert Friman har ju Rockräven i vår aktietävling. Han är expert på eventinvesteringar och i år prickade han rusningen i guldpriset. Inte illa.

      Hans kunskap visar en annan sak. Det krävs en viss sorts kunskap för att pricka rätt i minsta klassen. Inte minst när det gäller att förstå sig på ledningen.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam