Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 9 mars 2016

Rapporterna: rekord som vanligt BMW men börjar märket kallna?

Nytt rekordår för BMW men marknaden gäspar och oroar sig mer för framtiden. Har märkte tappat lite av sin lyster?

Inget nytt

Det rullar på fortsatt bra för BMW med en intäkter som 2015 växte med knappt 15 procent till 92,2 miljarder euro mot av analytikerna förväntade 91,2 miljarder euro.

Bildelen har förstås en särstatus (resten är motorcyklar och finansbolaget). Där blev rörelsemarginalen (EBIT) 9,2 procent sista kvartalet, jämfört med 9,6 procent året innan. Bolaget siktar på 8-10 procent och nu har faktiskt Daimlers Mercecesbilar högre marginaler. Det verkar dock av mediakommentarer inte varit en stor fråga. Nedgången förklaras främst på grund av valutaeffekter. Man bör dock även hålla ett öga på investeringarna, inte minst i ny teknologi. Detta inte minst som BMW:s bilpark börjar bli åldersstigen. Sedan tidigare var det känt att omsättningen förra året växte 6,2 procent för bildelen.

Det var lite grunddata ur "Nach Rekordzahlen: BMW erhöht Dividende nicht stark genug - Aktie fällt" (Finanzen.net). Där framgick också att utdelningen höjdes till 3,20 euro, en höjning med 0,30 euro. Det ger just nu en direktavkastning på drygt fyra procent. Svårt att klaga kan man tycka men många ägare hade hoppats på en jubileumsutbetalning i år när bolaget fyller 100 år. Den besvikelsen anges som främsta skälet att aktien backade idag.


Värderingen och riskerna

Källa: Google Finance
Vinsten för hela BMW steg 10 procent till 6,4 miljarder euro, strax över av analytikerna väntade 6,3 miljarder euro. Det ger ett p/e-tal för det gångna året på 8,0. Givet rätt förutsättningar är det förstås lågt men varje mynt har två sidor.  Det finns dock för en gångs skull en del hinder på vägen framåt för BMW.

  • Konjunkturen 2016 är högst osäker. Precis som Daimler har BMW guidat försiktigt för 2016. Analytikerna har dock estimat på en vinsttillväxt runt 5 procent per år även framåt.
  • I år går Mercedes sannolikt om BMW som största premiummärke. Det beror bl.a. på ett för BMW ovanligt problem - modellerna är för gamla och har tappat lite lyster. Det syns även i värderingen av aktien jämfört med Daimler. Ett tag var BMW större än Daimler, även om den senare räknade med lastbilarna. Den tiden är förbi.
  • Utvecklingen i hela bilbranschen pressar snabbt ut investeringskostnader både för nya modeller och ny teknologi.
  • Också ovanligt för BMW finns det osäkerhet om strategin framöver. Bolaget har länge toppat både analytikernas, branschens och kundernas ranking för bolaget med starkaste utsikter att klara en förändrad bilbransch. En aning större osäkerhet märks där.


Min reflektion

Så även om jag fortsatt har BMW som ett av våra kärninnehav på riktigt lång sikt  är jag mer neutral till aktien i närtid. Ett riktmärke för mig blir någonstans runt 85 till 90 euro, åtminstone är jag skeptisk till att övervikta aktien över de nivåerna. Å andra sidan ser jag inga riktiga skäl för de dippar som varit ned mot och under 70. Det känns fortsatt omotiverat och om aktien tar sig ända ned dit vill jag gärna ha utrymme att öka. Så långt räcker inte den här rapporten men vem vet - ECB kanske kan ge en knuff.

Ska man sammanfatta BMW:s problem är det att Teslas utmanare till 3-serien och en lyckad lansering av Mercedes c-klass faktiskt har lyckats med det till synes omöjliga. Det är inte BMW som det är mest buzz om i biltidningar längre. Det gillar jag inte och framöver får jag nog lägga mer tid på att kolla in nya bilar. Det däremot gillar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam