Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 24 september 2015

VW-gate torsdag: felaktiga rykten sänkte branschen men verkliga problem består

Bmw rasade som mest tio procent på en artikel vars rubrik vid dagens slut ändrades till att bolaget inte är misstänkta i VW-skandalen. Nerverna utanpå just nu.


Rykten i full swing

I morse small det i Bmw. Aktien föll under förmiddagen som mest 10 procent. Tyska Auto Bild publicerade en artikel om att bolagets dieselversion av X3 hade högre utsläppsvärden än VW Passat. Uppgiften kom från miljöorganistionen ICCT, som var de som anmälda VW till amerikanska miljömyndigheten EPA.

Jag twittrade detta när jag såg det men fattade först inte nyheten. Redan häromdagen var ICCT ute och sa att vissa BMW-bilar uppmätt för höga värden i deras tester, som jag skrev i förra inlägget om VW-gate. Volvo, som också varit ute och dementerat fusk, hade för övrigt redan för en månad sedan ännu högre utsläppsvärden uppmätta i ICCT:s tester. Med andra ord det verkade vara en icke-nyhet. Eller egentligen ändå inte. Nyheten var att många märken ligger på tok över labbvärdena när bilarna körs i trafik. Det här är dock ingen hemlighet utan precis det miljörörelsen löpande försökt övertyga myndigheterna om att agera på i åratal.

Problemet var att artikeln kunde läsas som att BMW manipulerat testet de med. Några förflugna formuleringar och botten går ur aktien helt. Onekligen fascinerande. Tidningen gick sedan ut med ett klargörande i "Kein Indiz für Manipulation bei BMW" (Auto Bild). BMW hade dementerat och ICCT hade klargjort att man inte anklagade BMW för fusk.

Det är nog ändå "hej då" till diesel åtminstone i USA

Frågan är om det hjälper. "VW emissions scandal dents trust in battered sector" (FT). En lång rad bilmärken hade under torsdagen gått ut och sagt att de inte använder mjukvara för att ändra inställningar i labbtesten. Branschorganisationen var också ute och meddelade att fusket inte var ett allmänt fenomen. Därtill bekräftade ICCT, även till FT att de för närvarande inte hade några misstankar mot några andra bilmärken. Politiker och myndigheter övertrumfar dock varandra just nu i indignation och förvåning över att labb- och gatuvärden inte motsvarar varandra.

Källa: FT


Räkna med att dieselfrågan inte där undan snabbt. Däremot bör BMW nu studsa tillbaka. Vi passade under eftermiddagen på att öka något i aktien.

Var det en överreaktion?

En speciell orsak till att Volkswagen rasade så extremt i början av veckan var att ovanligt många investerare satt kort i aktien. De hade inget med utsläpp att göra utan många hedgefonder hade spekulerat i den dåliga Kinastatistik som faktiskt kom den också. Förvånade och glatt överraskade kunde dessa investerare se sin bet i svaga inköpsindex trilla ut med jättevinster. "VW emission scandal losses exacerbated by short selling" (FT).

Vad kan då Volkswagen vara värt just nu? På en principiell nivå diskuteras detta i den här artikeln
"Volkswagen - forward or reverse?" (FT). VW har backat 22 miljarder dollar. Maximal böter för den anmälda amerikanska överträdelsen är 18 miljarder dollar. Lägg till det kostnader för böter i andra länder, Sydkorea och flera delar av Europa är redan igång men har inte identiska regler. Sedan ska minst 11 miljoner bilar återkallas och fixas. I nästa steg ska troligen dieselmotorerna justeras. Dessutom lär andra tekniska lösningar och drivmedel behöva övervägas. Varumärket har fått sig en rejäl törn, bolaget tappar USA-marknaden en period. Allt det här samtidigt som hela börsen trycks nedåt av konjunkturoro.

Så nej, det är inte självklart att det var en överreaktion. Faktum är att marknaden tar, lite, höjd för att VW inte klarar det här. "Volkswagen bonds slide in wake of scandal - Price of company’s credit default swaps nearly trebles as debt profile worsens" (FT). Jag ser en sådan kollaps som utesluten och tycker nog ändå att priset på aktien rätt väl motsvarar den kända risken just nu. Sjunker den, vilket kanske trots allt är huvudscenariot, bör aktien kunna återhämta sig lite till. Räkna dock inte med någon resa tillbaka till tidigare nivåer på länge.

Mer på marginalen kan det vara värt att påpeka att AppleCar lär vara planerade till 2019. From iPhones to iCars (Economist) eller vad sägs om den här "VW sollte sich vom Verbrenner verabschieden“ (Handelsblatt).

Vem tror ni det är som ger Volkswagen det vänliga rådet att överge förbränningsmotorn? Svar: en viss Elon Musk.

Mer både om VW-gate och andra nyhetsblippar finns i senaste inlägget på Nordnetbloggen - "Nyhetsblippar: kanske får börsen mer pengar snart"


2 kommentarer:

  1. Det man kan undra är om det är tekniskt möjligt att göra en diesel-motor som klarar kraven för NOx. Sätter naturlagarna stopp så kommer samtliga bilmärken att ha samma problem med utsläppskraven i USA. Sedan tror jag att det här kommer att vara glömt om ett par-tre år, VW gör ju faktiskt bra bilar. Och med lite tur så kanske bränsleceller för elmotorer (t ex svenska Powercell som hanterar diesel) får en ny användning, det blir mycket mindre utsläpp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två viktiga poänger. Det är antagligen inte tekniskt möjligt att göra dieselbilar med en prestanda som konsumenterma vill och som klarar NOx-kraven. Nu ligger uppenbarligen alla bilmärken 10-15 ggr över gränsvärdet. Jag tror en del tänker att staten kör över miljörörelsen och helt enkelt fortsätter strunta i detta. Teorin att allt blir som vanligr och allt blåser över.

      Tveksamt tror jag. Nu är redan samhället överens om vad som anses farligt. Då lär inte det gränsvärdet höjas med 10 gånger (tvärtom är nya hårdare regler beslutade sedan tidigare). Myndigheterna lär inte heller våga avstå från att följa reglerna - från och med nu blir fusket deras problem. Så lägg ihop det där. Dieselreglerna kommer bli alltmer på riktigt och det är inte tekniskt möjligt att bygga en bil enligt den mallen och branschen har ett problem.

      Din andra poäng gillar jag också. Självklart kan VW vara mycket mer än diesel. Hoppas de kan rädda bolaget och varumärket. Det borde väl gå

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam